Annonse
The Cure var blant bandene booket til fjorårets Øyafestival. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Rekordresultat for Øyafestivalen

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

I 2019 gikk Øyafestivalen med rekordoverskudd: Over 10 millioner i driftsoverskudd og over 13 millioner i økte inntekter.

Det kommer frem av festivalens årsregnskap innsendt til Kulturrådet som Dagsavisen har gjennomgått. Det er i hovedsak billettinntektene som fører til den drastiske økningen. Mens festivalen budsjetterte med billettinntekter på 46 millioner kroner, ble resultatet på drøyt 52,7 millioner kroner.

Øyafestivalens samlede driftsinntektene var i 2019 på 93,7 millioner kroner – mot 80 millioner for året før.

– Tøff tid

– Det er godt å ha med seg et sterkt resultat inn i et år med full stopp på grunn av koronapandemien og nulling av støtten fra Kulturrådet. Det gjør at vi føler oss tryggere på å komme gjennom en tøff tid, skriver daglig leder Tonje Kaada i en melding til avisa.

I 2018 ble Øyafestivalen kjøpt opp av det amerikanske fondet Providence Equity Partners via investeringsselskapet Superstruct Entertainment. Selskapet har eierskap i flere andre store festivaler i Europa, og eier nå 100 prosent av aksjene i Øyafestivalen.

Kutt i støtte fra Kulturrådet

Oppkjøpet førte til at Kulturrådet i vinter kuttet den årlige støtten til Øyafestivalen som i 2019 var på 1,2 millioner kroner. Kuttet falt ikke i god jord hos festivalen som i februar sendte et brev til Kulturdepartementet og Kulturrådet og argumenterte for at vedtaket var en «alvorlig feil».

Kulturrådet svarte med at de ikke hadde mulighet til å kontrollere om festivalstøtten til Øya tas ut som utbytte av de utenlandske eierne. Til Dagsavisen sa Kulturrådets festivalutvalg Jan Ole Otnæs at Kulturrådet ikke vurderte det som at Øyafestivalen lenger hadde et reelt støttebehov.

Øyafestivalen får også 1,5 millioner kroner årlig i støtte fra Oslo kommune.

Annonse
Annonse
Annonse