Annonse
Heidi Kvalholm Blåsmo, som deltok i The Voice 2012 med Magne Furuholmen som mentor, er en av dem som går blueslinjen nå. Foto: Aaron Sebastian Blåsmo Frantzen

Med blues på cv-en

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Fag- og programansvarlig for bluesstudiet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og for Little Stevens Blues School, Bård Gunnar Moe, mener det nye samarbeidet med studiet i Folkemusikk, er med på styrke bluesen innenfor akademia. Høsten 2019 ble studiet et fulltidsstudium med 60 studiepoeng og mulighet for en bachelor i kombinasjon med Folkemusikk.

 Vi er virkelig opptatt av rekruttering og ser at flere jenter søker seg til bluesstudiet. Mange jenter velger bi-instrument i tillegg til vokal, og derfor er det viktig å få fram at bluesen ikke er synonym med munnspill og gitar. Bluesen er vokal om man går tilbake i tid da de kvinnelige vokalistene var de store, sier Bård Gunnar Moe.

For øyeblikket er kjønnsfordelingen på studiet 50/50.

– Vi er veldig oppmerksomme på å formidle blueshistorien fra et kvinneperspektiv, legger han til.

Damer i blues

Heidi Kvalholm Blåsmo, som deltok i The Voice 2012, med Magne Furuholmen som mentor, er en av dem som går blueslinjen nå.

På «Rytmisk musikk og studioarbeid» ved Høgskolen i Sørøst-Norge, avdeling Notodden, ble eksamensbesvarelsen hennes en låt om den lokale mestertyven Murukleiven fra Heddal. Resultatet ble en blanding av blues, norsk folkemusikk, keltiske toner og «trønderrock».

– Vi kan ikke la denne muligheten gå fra oss, så dette blir en singel. Vi har snakket mye om Little Stevens Blues School her på Notodden, og vi har veldig lyst til å støtte den. Derfor skal inntektene fra salget av låten vår gå til denne skolen», uttalte Heidi Blåsmo til NRK Telemark.

– Innfrir blueslinjen forventningene?

– Jeg hadde dårlig kunnskap om blues, selv om mine to første album, «I’m Freakin’ Reloaded» og «My Longest Mile», begge ble kategorisert som blues. Nå lærer jeg om selve bluesen, og ikke bare om «de blå tonene», bekrefter Heidi Blåsmo.

«Murukleiven» ble utsolgt på rekordtid og ga 20.000 kroner til Little Stevens Blues School. Bandet hennes, «Reloaded Norway» representerer Norge under European Blues Challenge i Nederland 17.-18. april. Å være bluesdame er helt spesielt, mener hun.

– Man kan være seg selv, med alle deler av sin varme.

– Hva vil du si til jenter som «snuser» på blueslinje?

– Jenter som snuser på blueslinja må slutte med slikt tøv, og heller gå inn for det – helt og holdent – uansett alder, sier 46-åringen.

Nåværende kull har både 20-30-åringer og studenter nær 50.

Blues i akademika

Universitetet i Sørøst-Norge var først i Norge til å ta blues inn i akademia, og det er plass til 20 studenter per kull.

Kjente norske artister som Åste Sem og Spellemannpris-vinner Rita Engedalen fra «Damer i Blues», et band som i en årrekke har reist rundt med foredrag for å fremme formødrene i blues, er med på laget og avholder masterclass for studentene.

Musikeren Amund Maarud bidrar på fagfeltet «Utøvende Blues».

Til Ballade forteller han at han er opptatt av at elevene først skal kunne reglene, for så kunne bryte dem.

– Vi snakker også mye om at motivasjonen for å formidle noe må komme fra et dypt sjelelig sted, snarere enn fra et ønske om å imponere. Hvordan og hvorfor er to viktige stikkord i vår tilnærming til kunstformen blues.

Gitarist Amund Maarud er blant lærerne på studiet. Foto: Tove Andersson

«Rytmisk musikk og studioarbeid» er en av de fire bolkene som utgjør faget Blues. Her får elevene mulighet til å lære alle deler av en innspilling på legendariske Juke Joint Studio, hentet fra Stax studio i USA. «Blues og samfunn» er en annen av bolkene, som fører frem til kunnskap og refleksjon om bluesens historiske og samfunnsrelaterte funksjon i populær- og samtidskulturen.

– Her får studentene anledning til å undersøke hvordan bluesens sosiale prosesser foregår i et lokalsamfunn, forteller Moe. Blant annet studentenes egen praksis ut fra sosiale funksjoner i et bluesmiljø. I tillegg kommer fagene «Blues utøvende», der de lærer å spille i grupper på sitt instrument - og «Bluegrass».

Dette betyr at søkerne bør beherske et hovedinstrument tilfredsstillende. Det er ellers generell studiekompetanse som gjelder, alternativt realkompetanse.

Studenter: Rett før et spilleoppdrag på Bok og Blueshuset på Notodden. Fra venstre; Kristoffer Eek Bonden og Kristine Weidemann Tjønna. Foto: Bård Gunnar Moe

– Vi håper at et bluesstudium innenfor høyere utdanning vil styrke blues som fagområde og på den måten gi bluesmusikken et større fokus innen utdanning og forskning, uttalte Geir Salvesen, instituttleder ved Universitet i Sørøst-Norge ved oppstarten.

Bård Gunnar Moe og de øvrige faglærerne besøker musikklinjer på videregående skoler med konserter som kan øke rekrutteringen av yngre til bluesstudiet, men han understreker at studiet, på lik linje med alle studier i hele landet, er åpent for alle som vil. Studiet benytter seg av de samme faglærerne som underviser på Little Stevens Blues School under Notodden Blues Festival.

– Mange tenker ta bluesen er en folkelig sjanger, at det ikke er akademisk - og der ligger vårt store prosjekt: Å befeste det ytterligere i akademia, sier Bård Gunnar Moe.

 

Annonse
Annonse
Annonse