Kygo på Billboard Music Awards i Las Vegas i 2018.

Foto

Jordan Strauss / AP

Kygos lydprodukter er verdt null kroner

Publisert: 3. september 2020 kl 09.53
Oppdatert: 3. september 2020 kl 11.02

Det skriver Dagens Næringsliv, som har gjennomgått det ferske årsregnskapet til Kyrre Gørvell-Dahlls (Kygo) heleide konsernselskap Kygo AS.

Konsernet har to datterselskap: Kygo Life stiftet i 2016 og svenske Kygo Life Ab. Det er disse to selskapene som nå går med underskudd.

LES OGSÅ | Står Kygo for halvparten av norsk musikkeksport?

Kygo Life ble startet sammen med Jon Inge Gullikstad med formål om å selge klær og moteprodukter. Gullikstad står bak andre kleskolleksjoner i samarbeid med kjente personligheter, blant andre Vegard Ullvang og Therese Johaug.

Selskapet omsatte for 31 millioner på fire måneder etter oppstart i 2016, men i 2017 og 2018 hadde Kygo Life et samlet tap på 25 millioner kroner før skatt.

I det ferske årsregnskapet til Kygo-konsernet kommer det frem at klesproduksjonen nå fases helt ut, og at det kun er hodetelefoner som fortsatt skal produseres. Samtidig er den bokførte verdien av Kygo Life skrevet til null.

Til Dagens Næringsliv sier Kygos stefar og styreleder i Kygo AS, Jan Bjordal, at «siste ord nok ikke er sagt her», men understreker at det er kostbart å etablere et nytt hodetelefonmerke.

Konsertvirksomheten tjener likevel Kygo godt på: 11 av 43 Kygo-konserter i 2019 ble avholdt utenfor USA, og førte til en samlet inntekt på 57,8 milliarder kroner. Inntektene fra de 32 resterende USA-konsertene i 2019 er imidlertid ikke med i årsregnskapet fordi hele Kygos amerikanske turnévirksomhet er skilt ut i et eget amerikansk selskap som ikke er en del av Kygo AS-konsernet.

Ifølge Bjordal er grepet om å skille ut konservirksomheten i USA utført etter anbefaling fra selskapets business manager og har blant annet sammenheng med «kontraktmessige forhold» i USA.