MusikkPlot

Koronakrisen vil ikke stoppe den klassiske musikken, mener Stephan Barratt Due.

– Klassisk musikk kan bli mindre langreist

Koronakrisen vil ikke stoppe den klassiske musikken. Det er Stephan Barratt Due sikker på. Men musikken kan bli mindre langreist.

Publisert Sist oppdatert

– Allerede nå er det store endringer i det klassiske feltet. Koronakrisen skal ikke vare lenge før mange orkestre vil slite internasjonalt. I England vet jeg om agenter, altså impressarioer, som allerde har gått konkurs. Det globale musikklivet er på hold, men vil komme tilbake til det normale etter krisen, mener Stephan Barratt Due, rektor og kunstnerisk leder ved Barratt Due musikkinstitutt.

– Ingen endringer etter at restriksjonene mot menneskemengder avlyses?

– Jo, jeg tror en del publikummere vil nøle med å sette seg i en sal med flere hundre mennesker, der noen harker og hoster og hvor det er nitti musikere på scenen, selv etter dette. Det kan være at mindre ensembler og mindre saler blir mer aktuelle. Det er nok ikke tilbake til det normale før vi får en vaksine – og det tror man jo vil skje om alt fra et halvt til halvannet år.

– Hva synes du om alle musikerne som nå spiller på nettet?

– De er et mylder av uttrykk, innspilt fra folks kjøkkener og stuer – med mer eller mindre kvalitet. Noe av det er veldig bra. Personlig synes jeg det er vanskelig å holde konsentrasjonen under en lang nettkonsert. Jeg tror ikke nettet tar over den klassiske musikken noen gang. Det er behov for opplevelse av fysisk tilstedeværelse for å få den ordentlige konsertopplevelsen. Men jeg tror det blir mindre reising for musikere, og at publikum sjeldnere vil reise ut for å høre konserter. Mye blir mer kortreist etter krisen, tror jeg – både mat og musikkopplevelser.

Jeg er overbevist om at Norge fremdeles vil være et kulturland hvor politikerne ønsker et klassisk profesjonelt musikkliv

– Hvordan tror du det går med offentlige bevilgninger når den offentlige kassen har krympet etter krisen? Vil for eksempel kulturskolene få mindre – de er jo blant rekrutteringsbasene til Barratt Due? Vil de store symfoniorkestrene få mindre fordi helse og skole og andre helt essensielle samfunnsoppgaver nå prioriteres?

– Jeg er overbevist om at Norge fremdeles vil være et kulturland hvor politikerne ønsker et klassisk profesjonelt musikkliv. Å redusere subsidiene tror jeg vil sitte veldig, veldig langt inne, understreker Stephan Barratt Due.

– Vi driver jo også selv musikkundervisning fra barnehage- til masternivå, og jeg tror ikke vi vil oppleve mindre interesse heretter. Det kan hende at utdanningene vil måtte justeres mot en ny realitet, men jeg tror at kvalitetstilbud for barn og unge vil være like aktuelt da verdien av å fordype seg i musikk i seg selv, har en stor verdi uavhengig av hvilket yrke man velger.

Kunst etter koronaen

Ny serie der vi snakker med representanter for de ulike kunstartene om mulige konsekvenser etter koronakrisen.

Powered by Labrador CMS