Annonse
Rapduoen Karpe kjøpte Festiviteten i Skien i 2018. Lørdag 17. oktober stod premieren for første happening av fem – kalt «SAS Skien». Foto: akam1k3 / Presse

Karpe åpnet dørene til sin nye «borg» for de første 20 fansene: – Følte vi var i annet univers

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Da var det premiere for Karpes nye konsept «SAS Skien», der bokstavelig talt utvalgte fans får slippe innenfor dørene til det staselige lokalet Festiviteten i Skien.

Tyve publikummere av gangen, totalt 100 i tallet, får oppleve Magdi og Chirags nye påfunn i løpet av fem fredags- og lørdagskvelder i oktober.

– Det var magisk. Vi følte at vi var i et annet univers, sier Nora Svenningsen og Pernille Bergan, som var blant de første tyve innenfor dørene, til lokalavisen Varden – og forteller om kulisser i form av en romstasjon, et esel og flyvertinner. Eller kanskje UFO-vertinner?

Om konseptet heter det noe kryptisk at det «ikke er konsert, deltagerne skal bevege seg fritt og hele huset tas i bruk, mens historier skapes underveis».

– Karpes musikk spiller absolutt en rolle der inne, får NTB likevel opplyst fra rapduoens management. Selv uttaler Magdi og Chirag:

– Vi har 3.000 kvadratmeter og 100 rom til rådighet. Vi ønsker å gjøre det motsatte av en konvensjonell konsert. Vi skal bruke hele bygget.

I invitasjonen heter det ifølge pressemeldingen: «Dette er ikke en konsert. Du skal bevege deg fritt rundt. Alle får noe. Noen får mye. Ingen får det samme».

Fansen måtte søke

Men i motsetning til Karpes planlagte, ti konserters store serie i Oslo Spektrum sensommeren 2021, så var det ikke mulig å kjøpe billetter til happeningen i Festiviteten – som ble bekjentgjort samtidig:

Fansen måtte søke, og det gjorde flere titalls tusen. Betingelsen var at de også hadde kjøpt billett til en av Oslo-konsertene.

«Inngangsbilletter i form av spesiallagede snøkuler har blitt delt ut én etter én i månedene som har gått – i klasserom, på arbeidsplasser, på gata, i hytter, hus og via facetime», heter det videre om utdelingen – som Karpe har dokumentert i sosiale medier.

Men heldige fans har på sin side måttet akseptere mobilforbud.

Magdi og Chirag kjøpte Festiviteten i 2018, og har ifølge manager Silje Larsen Borgan nå kommet i mål med det som hele tiden har vært drømmen:

Å gi fans som «individuelle opplevelser – i noe som er mer enn en konsert», uttaler hun.

Annonse
Annonse
Annonse