Annonse
Spotifys finanssjef Barry McCarthy. Foto: Brendan McDermid / NTB scanpix

Spotify vil tjene flesk på podkast

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

Det siste kvartalet har antall timer med podkastlytting på Spotify økt med nesten 40 prosent. Spotify tilbyr  i dag over 500.000 podkasttitler, og finanssjef Barry McCarthy har uttalt at egenproduserte podkaster vil bli like viktige for Spotify som egenproduserte serier er for Netflix.

Spotify tilbyr podkaster fra tredjeparter, men har også et voksende innhold av egenproduksjoner.

Øker antall abonnementer

Ifølge Spotifys nyeste kvartalsrapport fører podkast til høyere engasjement og økt sannsynlighet blant brukere for å tegne abonnement. 14 prosent av Spotify-brukere hører daglig på podkast via strømmetjenesten.

Kvartalsrapporten viser en overraskende vekst i svenske Spotifys økonomi. Aksjeverdien har steget med 19 prosent fra forrige kvartal - opp til nesten 144 millioner amerikanske dollar.

Problematisk hvis Spotify blir for store

Spotifys podkast-vekst vekker imidlertid en ny bekymring blant norsk aktører. Til Aftenposten sier radiosjef i produsentselskapet Rubicon, Mathias Lisberg, at det kan bli et problem for norske aktører hvis Spotify blir så store at de prioriterer eget innhold foran andres.

I dag fungerer det slik at Spotify får et stort utvalg av podkaster fra ulike produsenter, mens produsentene selv beholder annonseinntektene for annonsene som er lagt inn i egne podkast, opplyser Aftenposten.

Annonse
Annonse
Annonse