Museum

Rekordbesøk på Norsk Maritimt Museum

Turistene strømmer til Norsk Maritimt Museum på Bygdøy i sommer. Besøkstallene for juli i år er hele 36 prosent høyere enn juli 2019. Vikingbåten er det største trekkplasteret.

Publisert Sist oppdatert

­Den eneste vikingbåten som er å se i Norge for tiden er utstilt på Norsk Maritimt Museum. Museet låner en av båtene fra Gokstadfunnet av Vikingtidsmuseet, som for tiden er stengt fordi det skal bygges. Vikingbåten er en av forklaringene til de gode besøkstallene.

– Norsk Maritimt Museum har en gledelig besøksutvikling. Vi ser at den har sammenheng med nye tilbud til publikum, sier lederen for utstillingsavdelingen på museet, Eyvind Bagle.

Bygger kopi av Gokstadbåt

I KLINK båtbyggeri vises nå utstillingen Vikingtidens båtbygger. Her bygger museets båtbyggere en replika av Gokstadbåten i full størrelse for åpen scene.

Foto Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes i Oslo. Foto: Anniken Mihle/Stiftelsen Norsk Folkemuseum.

Arbeidet skal gjennomføres med vitenskapelige og eksperimentelle metoder, som kan gi ny kunnskap om vikingenes fartøyer. Prosjektet er et samarbeid med Kulturhistorisk museum og vil pågå i om lag fire år.

– Mange er interessert i å lære om vikingtidens båtbyggere og se en ekte vikingbåt fra Gokstadfunnet. Flere finner også veien inn til den nyåpnede Båthallen, hvor kystkultur og arkeologiske funn fra Bjørvika står i fokus, sier Bagle.

Mange turistgrupper

I juli måned i år var 12 590 gjester på besøk på Norsk Maritimt Museum, tilsvarende tall for 2019 var 9258. Det er en oppgang på hele 36 prosent. Tall fra de siste ti årene viser at juli i år topper statistikken.

En av fire besøkende kom med en turgruppe og turgrupper og besøkende med Oslo-pass utgjør omtrent halvparten av månedens besøk. Noe av forklaringen er at det er uvanlig mange cruiseskip som kommer til Oslo denne sommeren.

– Både norske og internasjonale besøkende setter pris på at de kan møte over 1000 års båthistorie på ett sted, og med flere nye utstillinger for alle aldersgrupper ser vi at engasjementet også øker, sier direktør for Stiftelsen norsk Folkemuseum, Nina Refseth.

Powered by Labrador CMS