Museum

Mener Munch-museet burde droppet Satyricon-utstillingen

– Jeg synes det er nokså korttenkt. Det blir bare å bære videre noe som jeg opplevde som grenseløst respektløst i sin tid, sier Ole D. Hagesæther.

Publisert Sist oppdatert

Utstillingen foregår i år som det er 30 år siden kirkebrannene i 1992.

– Jeg synes det er nokså korttenkt. Det blir bare å bære videre noe som jeg opplevde som grenseløst respektløst i sin tid. Men det må stå for sine egne vurderinger, sier den pensjonerte biskopen til Dagen.

Hagesæther, som var biskop i Bjørgvin bispedømme fra 1994 til 2008, husker kirkebrannene godt og var med på å innvie flere av de gjenoppbygde kirkene. Han reagerer på tidspunktet for utstillingen og uttaler at «hvis dette er med og gi status til det som hendte, så er det feil tidspunkt».

6. juni 1992 brant Fantoft stavkirke i Bergen ned til grunnen, og ble starten på en bølge av kirkebranner der i alt ni kirker ble påtent. Ifølge Store Norske Leksikon ble brannene ble raskt knyttet til det norske black metal-miljøet.

– Opptatt av samarbeid på tvers av kunstnere og publikumsgrupper

Direktør for Munchmuseet, Stein Olav Henrichsen, sier i en kommentar at målet med samarbeidet er å skape nye perspektiver på Munchs kunstnerskap.

– Vi er opptatt av samarbeid på tvers av kunstnere og publikumsgrupper, og tar selvsagt avstand fra kirkebranner og andre handlinger i konflikt med norsk lov, skriver Henrichsen i en epost til Dagen.

Avisen har også innhentet en kommentar fra britiske Charlie Woolley, som driver metalsjappa og nettbutikken Crypt of the Wizard i London og mener Norge bør være stolte over musikksjangeren.

– På mange måter har kirkebrannene vært fantastisk for Norge. Black metal er den største kulturelle eksporten landet noen gangen har produsert. Dere mistet noen kirker, men det har nok vært bra for dere.

Powered by Labrador CMS