Museum

Arild Andersen Quintet var først ut i Jazz på Munch, som er et samarbeid med Oslo Jazzfestival og trekker trådene tilbake til jazzmiljøet på Tøyenmuseet fra 1960-tallet.

– Jobber for å bli den ledende tverrkunstneriske scenen i Nord-Europa

Munch live planlegger for 150 arrangementer i 2022, og jobber ifølge kunstnerisk leder Ingrid Moe for å ta posisjon som ledende scenehus innen tverrkunstnerisk liveprogrammering i Europa.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har gode forutsetninger for dette med en av Nord-Europas flotteste konsertsaler spesialbygget til formålet, sier Moe til NTB om hvordan det nye museet tar grep og inviterer inn til nyskapende kunstopplevelser ikke bare i utstillingssalene – men også på livefronten.

Munch live skal ha fokus på musikk, performance, film og samtale, opplyser hun.

Egentlig følger Munch i sine egne fotspor når det gjelder sitt musikkprogram, som i forrige uke hadde utsolgt sal da Arild Andersen Quintet innledet den nygamle konsertserien Jazz på Munch i samarbeid med Oslo Jazzfestival.

– Det er inspirert av museets konsertvirksomhet på Tøyen på 1960-og 70-tallet, da blant andre Karin Krog og Johs. Berg startet Norsk Jazzforum og deres legendariske konsertserie på museet, med norske og internasjonale stjerner som Jan Garbarek, Svein Finnerud, Bill Evans og Egil Kapstad på plakaten. Det ble et arnested for utviklingen av norsk jazz, sier Munchs kunstneriske leder.

Krog først ut

Så var da også den første konserten da det nye stasbygget åpnet med Karin Krog og hennes The In-between-times. Ifølge Ingrid Moe var det en «utrolig vakker og rørende konsert», der jazzdronningen fortalte om sin egen tilknytning til museet da det lå på Tøyen.

– Vi fikk også beskjed om at vi måtte oppføre oss ordentlig og ikke gjøre noe galt med museets flygel, har Karin Krog fortalt til Elle om hvordan det var å være jazzmusiker og innta et kunstmuseum på midten av 1960-tallet.

Nå skal den nye jazzkonsertserien utforske denne musikkhistorikken:

I kjølvannet av Arild Andersen og hans stjernelag følger konserter med Marthe Lea Band og Hedvig Mollestad før sommeren, og flere konserter til høsten – også når Oslo Jazzfestival skal ha flere konserter under sin augustfestival.

Ambisiøs satsing

– Musikkprogrammet vårt er en ambisiøs satsing for oss, det blir månedlige konsertserier og festivalsamarbeid på museet fremover, i tillegg til våre egne bookinger, sier Ingrid Moe, som forteller at andre tråder som trekkes bakover er til museets mer eksperimentelle samtidsmusikkprofil.

Store deler av den internasjonale festivalen Only Connect, viet samtidsmusikk, eksperimentell musikk og lydkunst, foregår på Munch i april. I september blir det flere festivalkonserter i regi av Ultima der, og Munch viderefører også samarbeidet med Øyafestivalen der det blir konserter i august.

All Ears, som nå ledes av Anja Lauvdal, Christian Winther og Natali Abrahamsen Garner, feirer 20 år og har innledet et treårig samarbeid med Munch – der årets festival i mai er innledningen. I museets arrangementslokaler så vel som i selve gallerirommene vil ny norsk og internasjonal improvisert musikk bli å høre, ifølge Moe i en smeltedigel som rommer støy, avantgarde, metal, jazz og minimalisme.

– Vi har også etablert et konsertsamarbeid med komponist Therese Birkelund Ulvo og UR produksjoner om den nye konsertserien PÅ! som retter fokus på samtidskomponister i samarbeid med ledende musikere og ensembler. Vårt fokus på samtidsmusikk er bredt, fra portrettkonserter med lokale, nyskapende komponister som Lene Grenager til norske og internasjonale artister som jobber i skjæringsfeltet mellom musikk og samtidskunst, som Jenny Hval og Okay Kaya, sier livesatsingens kunstneriske leder.

«Enorm bredde»

På spørsmål om hva slags publikum museet har opplevd foreløpig, lyder svaret at det er «en enorm bredde».

– Fra medlemmene våre som har fulgt oss fra Tøyen og til Bjørvika, til et yngre publikum som kommer på konsertene våre med artister som Okay Kaya, Jenny Hval, Carmen Villain og Judith Hamann. Flere av programmene våre utforsker også tematikk fra utstillingene, avslutter kunstnerisk leder Ingrid Moe i Munch live.

Powered by Labrador CMS