Annonse
Nasjonalmuseets åpningsutstilling i 2022 har som premiss at kunstnerne ikke er kjøpt inn av museet fra før. Her fra utstillingen «Harald Sohlberg. Uendelige landskap», den siste før stengingen i fjor. Foto: Heiko Junge/NTB

Nasjonalmuseets åpningsutstilling utelukker oppkjøp av samme kunst

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Nasjonalmuseets åpningsutstilling i 2022 «Jeg kaller det kunst» har som konsept at verkene til de deltakende kunstnerne ikke finnes i museets samling. Dette fører til at 150 av landets samtidskunstnere er utelukket når innkjøpene skal gjøres, fordi de har sagt ja til å delta på åpningsutstillingen.

For å styrke økonomien i et pandemirammet kunstfelt har Nasjonalmuseet i år doblet innkjøpsbudsjettet til 30 millioner kroner. Men mange av landets samtidskunstnere er altså utelukket.

Den samiske kunstneren Joar Nango er én av dem. Han synes det hele høres merkelig ut og reagerer sterkt på opplegget. Ikke minst fordi åpningen av museet nå har blitt ytterligere utsatt.

– Det er et uinteressant konsept som dessverre står i fare for å sementere ideen om utenforskap. Vi får håpe museets ledelse snur og tar til vettet, sier Nango til Klassekampen.

Kunstkritiker Mona Pahle Bjerke er også svært kritisk til konseptet Nasjonalmuseet har valgt for sin åpningsutstilling. Hun mener at det at de ikke kan presentere en mer interessant tematisk utstilling vil bli en nedtur for museet. Hun sier hun opplever det hele som et nokså uklart konsept.

Stina Högkvist, Nasjonalmuseets avdelingsdirektør for samling, skriver til Klassekampen at museet i lys av den siste utsettelsen nå vurderer å gjøre endringer.

Kuratorene for åpningsutstillingen, Geir Haraldseth og Randi Godø, erkjenner at museets forsinkede åpning byr på utfordringer.

«Et viktig premiss for utstillingen er å vise verk av kunstnere som ikke er en del av Nasjonalmuseet samling. Vi går nå gjennom og revurderer konseptet, for å se om det er grep vi kan ta for å sikre at vi tar vare på kunstnerne i utstillingen og publikum», skriver de to.

 

Annonse
Annonse
Annonse