Direktør ved Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo.
Foto
Berit Roald / NTB scanpix
Nasjonalmuseets nettgalleri

– Lite publikumsvennlig

Publisert: 19. mai 2020 kl 09.10
Oppdatert: 19. mai 2020 kl 09.11

En gradvis åpning av museene er på gang, men i koronatiden har det digitale museumsarbeidet blitt stadig viktigere.

I slutten av mars ble Nasjonalmuseets pinterest-inspirerte nettgalleri lansert. Det inneholdt blant annet funksjonen «min samling», der brukerne kunne sette sammen sine egne «utstillinger»og dele disse med venner og bekjente. Funksjonen skal ha kostet 800.000 kroner å utvikle.

Hittil har 60.000 brukere vært innom museet. 1700 brukere har benyttet funksjonen, ifølge Aftenposten.

Redaktør i Periskog, og kunstkritiker i Morgenbladet, Oda Bhar, sier til avisen at hun ikke er overrasket over at så få har tatt tjenesten i bruk. Hun stiller også spørsmålet om hva man skal med sin egen samling.

– Dette er egentlig en veldig morsom ting, men det er lite publikumsvennlig og ikke særlig pedagogisk lagt opp, sier hun til Aftenposten.

Hun etterlyser utforsking av samlingen, kuratering, rebusløp, læring, flere tekster og oppgaver.

Direktør Karin Hindsbo ved Nasjonalmuseet mener at resultatene av satsingen på nett og sosiale medier er et steg i riktig retning. Antall sidevisninger på nettstedet fra lansering og til og med 12. mai er totalt 300.000. For tilsvarende periode i fjor var tallet 215.000.

– Nå jobber vi videre med å gjøre det enda enklere å finne frem i den digitale samlingen, slik at vi kan nå enda flere, sier Hindsbo til Aftenposten, og legger til at det er motiverende at dette slår ekstra godt an blant aldersgruppen 18-24 år, som blir en viktig målgruppe når det nye Nasjonalmuseet skal åpnes.