Kunstner Vanessa Baird sitt maleri «To Everything There Is a New Season» vekket vonde minner. Nå får verket likevel prominent plass i regjeringskvartalet.
Foto
Berit Roald / NTB

Satte foten ned for omstridt maleri – nå skal det likevel henges opp

Publisert: 18. januar 2022 kl 12.43
Oppdatert: 18. januar 2022 kl 12.48

Kunstneren mener det var «en rå og helt urimelig beslutning den gangen», men er glad for at det nå får plass i det nye regjeringskvartalet.

I 2010 fikk kunstneren Vanessa Baird i oppdrag av statens fagorgan for kunst, Koro, å lage tre store veggmalerier til Landbruks- og matdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. Et av disse var verket «To Everything There Is a New Season», som siden har blitt mye diskutert.

Maleriet viser blant annet en rekke sakspapirer og dokumenter som svever i luften. I bildet ser man også Høyblokken i regjeringskvartalet og noen tilsynelatende døde personer. 

I etterkant av 22. juli 2011 vakte maleriet sterke reaksjoner. For de ansatte i Helsedepartementet ble minnene for sterke, og de protesterte mot at dette bildet skulle henges opp. Etter mye frem og tilbake ble verket plassert i Kulturrådets lokaler. De to andre bildene som ble bestilt, henger i Landbruksdepartementet.

Da kunstplanen for det nye regjeringskvartalet ble lagt frem i forrige uke, var det omstridte maleriet tilbake i varmen, skriver Aftenposten.

Omtaler det som sensur

– Det var en rå og helt urimelig beslutning den gangen, sier kunstneren til avisa.

Baird påpekte også i 2013 at 22. juli ikke var et tema i maleriet. Bildet var også påbegynt før terrorangrepet. Men hun er glad for at de tre bildene nå skal samles i det nye regjeringskvartalet.

Kristin Danielsen i Kulturrådet mener kunstneren ble sensurert.

– Jeg skjønner at maleriet kan vekke dype følelser hos ansatte i Helsedepartementet, men det er kunstens rolle å vekke følelser, sier hun til Aftenposten.

Anne Kari Lande Hasle var var departementsråd i Helsedepartementet i perioden 1999–2013 og medvirket til beslutningen om å takke nei til det tredje bildet fra Baird. Hun vil ikke karakterisere avvisningen av verket som sensur, og påpeker at Bairds kunst er til for å provosere og at hun synes det passer bedre inn i gallerier og museer.