Kunst

Kunstneren Marianne Heske under pressevisningen av utstillingen «A doll's house» for en del år siden.

Marianne Heske-utstilling avlyst for tredje gang: – Jeg aksepterer det ikke

Utstillingen skulle først bli vist under Festspillene våren 2020, deretter i 2021 – men begge ganger avlyst på grunn av pandemien. Nå er den avlyst igjen, noe som har ført til at Heske har engasjert en advokat.

Publisert Sist oppdatert

Marianne Heskes kunstprosjektet «Wittgensteins båt», som ble vist på Bokmessen i Frankfurt høsten 2019, skulle bli vist på Kode i Bergen under Festspillene våren 2020, men ble avlyst på grunn av pandemien. Det samme skjedde med den utsatte visningen våren 2021.

Derfor skulle utstillingen i stedet vises under Festpillene i år, men nå er den avlyst igjen. Denne gangen er grunnen ettervirkninger av pandemien og forsinkelser i et byggeprosjekt ved museet.

Heske mener Kode ikke kan skylde på pandemien i år. Hun forteller Aftenposten at hun har jobbet i nærmere tre år med prosjektet og at de hadde kommet så langt at både transporten til Kode, og invitasjonslister til åpningen, var planlagt.

– Jeg aksepterer ikke at arbeidet mitt blir avfeid på denne måten, sier kunstneren til avisa. Hun har nå engasjert advokat Jon Wessel-Aas i saken.

Kode-direktør Petter Snare beklager at det ikke lar seg gjøre å vise installasjon. I et brev datert 9. februar, gjengitt av Aftenposten, skriver Snare til Heske:

«Per februar har det fremdeles ikke vært mulig å ferdigstille lokalene som utstillingen skulle ha vært avholdt i, og vi ser oss derfor nødt til å avlyse».

– Grovt eksempel på hvordan museet fraskriver seg ansvar

Ruben Steinum, leder i Norske Billedkunstnere (NBK) sier at det er vanskelig for mange kunstnere å ta opp saker som gjelder avtalefesting og kontrakter, honorar og vederlag.

– Kunstnere står ofte i en svak forhandlingsposisjon overfor museene og andre institusjoner, sier Steinum.

Steinum mener Heskes sak er et grovt eksempel på hvordan museet fraskriver seg ansvar, og setter kunstneren i en situasjon der hun ikke har noe hun skulle sagt.

Til dette svarer Snare:

– Vi beklager som sagt at vi ikke får til å realisere denne utstillingen. Lokalene er rett og slett ikke tilgjengelige lenger, og det er litt utenfor vår kontroll. Stort sett alle planene våre er påvirket, forskjøvet eller avlyst som følge av pandemien Snare.

Mulig løsning

Det har vært en diskusjon mellom Heske og Kode-kurator Eli Okkenhaug om «Wittgensteins båt» kunne være en del av den utstillingen «Det skjeve blikket», som åpner 1. april . Men Heske ønsket at båten skulle vises som egen utstilling i et eget rom.

Wessel-Aas ber om en nærmere forklaring på hva prosjektet «Det skjeve blikket» innebærer, og om det er uforenlig med å vise «Wittgensteins båt» som først planlagt. Heske er fortsatt innstilt på å gjennomføre etter planen.

Snare har på sin side tatt initiativ til at installasjonen kan vises i Grieghallen under Festspillene.

«Wittgensteins båt» ble først vist på Bokmessen i Frankfurt høsten 2019, da Norge var hovedland.

Verket, som er en gammel morken trebåt, har fått navn etter den østerrikske filosofen Ludwig Wittgenstein (1889–1951). Han hadde flere lengre opphold i Luster i Sogn og Fjordane.

Da den gamle båten ble vist i Frankfurt, fikk den stor oppmerksomhet i både norsk og internasjonal presse.

T

Powered by Labrador CMS