Annonse
Flere reagerer på at Munch og elbilprodusenten Polestar likestilles som «progressive merkevarer» i en pressemelding. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Flere er kritiske til Munchs nye sponsoravtale

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Fredag ble det annonsert at elbilprodusenten Polestar har inngått en sponsoravtale med Munchmuseet. En uttalelse fra Munch-direktøren i pressemeldingen vekker sterke reaksjoner.

«Edvard Munch hadde en stor interesse for tekniske nyvinninger, og jeg er ganske sikker på at hvis Munch hadde levd i dag, så ville han ervervet en Polestar».

Slik lyder uttalelsen til museumsdirektør Stein Olav Henrichsen i pressemeldingen om sponsoravtalen mellom Munchmuseet og elbilprodusenten Polestar.

Flere reagerer på at Munchs person og kunstnerskap knyttes til salg, og det er særlig den ovenstående uttalelsen mange mener er kritikkverdig.

– Sagt med glimt i øyet

Redaktør i Kunstkritikk, Mariann Enge, sier ifølge Klassekampen at det er en «helt hårreisende og en utrolig usmakelig måte å bruke Edvard Munch på».

– Er Henrichsen museumsdirektør eller bilselger? Man kan jo begynne å lure, sier hun.

Også bildekunstner Marianne Heske reagerer på uttalelsen. Problemet med avtalen er at Munchs kunstnerskap trekkes inn i det, mener hun.

Kunsthistoriker Marit Paasche opplever ifølge Klassekampen utsagnet til Henrichsen som «tåpelig», men synes ikke man kan kritisere museer for å søke private sponsorer. På grunn av utilstrekkelig offentlig støtte er museene ofte nødt til å søke sponsorer, ifølge henne.

Munchmuseets direktør Stein Olav Henrichsen stiller ikke til intervju om saken, men svarer kort på tekstmelding til avisa at uttalelsene i pressemeldingen var «sagt med glimt i øyet og tungen i kinnet», og at han ikke har noe mer å tilføye.

Annonse
Annonse
Annonse