Annonse
Elise Storsveen er født året etter at Henie Onstad Kunstsenter åpnet, og tilbragte mye tid der under oppveksten. Nå har hun kuratert samlingsutstillingen «En heftig opplevelse for et ungt sinn». Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad med første nye utstilling etter koronanedstengingen

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Det er kunstneren Elise Storsveen som har kuratert samlingsutstillingen «En heftig opplevelse for et ungt sinn», der hun har dykket ned i kunstsenterets samling av etterkrigskunst og særlig tatt for seg grafikk- og kunstnerboksamlingen.

– Det faktum at vi i Norge har manglet en permanent presentasjon av etterkrigskunsten har også vært et fokuspunkt i denne utstillingen. Denne mangelen har gjort det vanskelig for stadig nye generasjoner av kunstnere å orientere seg og identifisere seg med sine egne kollegaer og nære historie, sier Storsveen.

Elise Storsveen er født året etter at Henie Onstad Kunstsenter åpnet, og tilbragte mye tid der under oppveksten. Nå har hun kuratert samlingsutstillingen «En heftig opplevelse for et ungt sinn». Foto: Martine Hoff Jensen / Henie Onstad Kunstsenter

Henie Onstad-direktør Tone Hansen mener Storsveen gjør verkene brennaktuelle, der hun har hentet dem frem og plassert dem i en kontekst av en pågående, global krise.

– Det viser hvor viktig kunsten er, særlig i krisesituasjoner. Det er med stor glede vi åpner denne utstillingen av samlingen i en tid som har vært utfordrende for mange. Mye av etterkrigskunsten er et resultat av at man hadde overkommet en krise og ønsket å enten bearbeide den, eller peke fremover mot en bedre verden, sier Hansen i en uttalelse.

«En heftig opplevelse for et ungt sinn» viser over 100 verk.

Her er kjente navn som Yoko Ono, Laurie Anderson, Hariton Pushwagner og Andy Warhol, men Storsveen har også ønsket å løfte frem sterke enkeltverk av mer lokale, men ikke mindre viktige, kunstnere. I deler av utstillingen brukes video istedenfor tradisjonelle veggtekster, som del av det museet kaller nye grep i forhold til formidling.

Annonse
Annonse
Annonse