Kunst

Daglig leder for Oslobiennalen, Ole G. Slyngstadli.

Gikk på budsjettsmell

Nå har kulturetaten tatt over styringen.

Publisert Sist oppdatert

Kulturmønstringen skulle være «en spydspiss som kan løfte hele kunstmiljøet i Oslo».

Det var i 2017 at Oslo kommune bestemte seg for å etablere en femårig kunstmønstring. Så langt har kommunen brukt 42 millioner kroner på biennalen som åpnet i mai i fjor, inkludert forprosjektet Oslo Pilot.

I sitt åpningsår gikk biennalen med et underskudd på seks millioner kroner, viser en rapport som nylig ble sendt til Kulturetaten. Underskuddet utgjør mer enn en femdel av budsjettet på 27,9 millioner kroner, skriver Klassekampen.

Fra januar gikk to direktører fra Kulturetaten inn i prosjektledelsen. De skal ha det overordnede kunstfaglige og administrative ansvaret for biennalen ut 2020.

– Det er vanskelig å forsvare underskudd av denne størrelsen, sier daglig leder Ole G. Slyngstadli i Oslobiennalen til Klassekampen.

Store ambisjoner og høyt tidspress samt manglende kostnadskontroll blir oppgitt som årsak til budsjettsmellen.

Nå skal det lages et nytt styringsdokument, og daglig leder Ole G. Slyngstadli i Oslobiennalen har ukentlige møter med de to direktørene i Kulturetaten.

Underskuddet dekkes hovedsakelig av mindre forbruk i andre deler av Oslo kommunes kunstordning, forteller Slyngstadli.

I overkant av 700.000 kroner tas fra årets biennalebudsjett.

– Vi har redusert omfanget av kunstproduksjonen i 2020, men avslutter ingen av avtalene som allerede er inngått, sier han til avisen.

Powered by Labrador CMS