Operaen sparer mellom 26 og 27 millioner kroner i lønnskostnader i løpet av en måned ved å permittere ansatte. De har beregnet det samlede tapet fra avlysninger til mellom 30 og 47 millioner kroner.

Foto

Vidar Ruud / NTB scanpix

Stengte kulturarenaer kan spare millioner på å permittere ansatte

Publisert: 3. april 2020 kl 09.04
Oppdatert: 3. april 2020 kl 11.08

Aftenposten har gjennomgått flere kultursceners regnestykker ettersom over 1000 permitteringsvarsler gikk ut til ansatte i Den norske ballett & opera, Det norske teatret, Oslo nye teater og Nationaltheatret.

Scenene kan komme til å spare mer penger på lønn enn de taper inntekter fra billetter, viser avisas gjennomgang. Årsaken er den store delen statsstøtte disse institusjonene får tildelt – teatrene får dekket 70 prosent av inntektene sine gjennom statsstøtte, operaen får dekket 80 prosent.

Sparer millioner på perimtteringer

70 prosent av utgiftene går til lønnskostnader – og det er dermed staten som betaler mesteparten av lønningene til de ansatte. Ved å permittere, kan institusjonene potensielt spare millioner.

  • Nationaltheatret opplyser at de vil spare rundt 19 millioner kroner i lønnsutgifter ved å permittere ansatte frem til sommeren. Direktør Marta Færevaag Hjelle mener likevel det vil gå opp i opp med tapet av billettinntekter.
     
  • Det Norske Teatret opplyser at de vil spare mellom syv og åtte millioner kroner i måneden på permitteringer. Det er litt mer enn teatrets gjennomsnittlige inntjening på billettinntekter: 6,8 millioner kroner i måneden.
     
  • Operaen på sin side sparer mellom 26 og 27 millioner kroner i lønnskostnader i løpet av en måned, og har beregnet det samlede tapet fra avlysninger til mellom 30 og 47 millioner kroner. Til Aftenposten sier direktør Geir Bergkastet at det ikke er noe mål for operaen å gå i overskudd.

Ønsker seg annen ordning

Både Creo-leder Hans Ole Rian og Nationaltheatret-direktør sier Marta Færevaag Hjelle til Aftenposten at det hadde vært en bedre løsning dersom staten valgte å kompensere for bortfallet i billettinntekter. Argumentet er at det ville gjort det enklere for institusjonene og kunstnerne å opprettholde sitt kunstneriske arbeid og levere kunst til folket.