DP helg

Daglig leder i Kulturrom: Karen Sofie Sørensen

Publisert Sist oppdatert

Konsekvensene av kompetanseflukten innen sceneteknisk produksjon kan bli store om vi ikke får gjort noe med rekrutteringen, advarer Karen Sofie Sørensen.

Hvilke kulturelle opplevelser eller verk vil du anbefale til andre?

Opplevelsen av å sitte i en sal eller stå på en konsert er noe av det vi har savnet mest gjennom pandemien. Kulturlivet trenger at publikum kommer tilbake, ikke minst artistene og utøverne. Jeg anbefaler alle å gå på litt flere arrangementer enn de gjorde før pandemien for å ta igjen det tapte. Building Instrument på Blå er den neste konserten jeg skal på.

Hvis regjeringen øker kulturbudsjettet med 100 millioner. Hvordan vil du fordele midlene?

Jeg håper på en tydelig satsing på det frie feltet. Jeg forventer også at regjeringen følger opp kulturløftet sitt styrker infrastrukturen for kulturlivet over hele landet. Kulturrom kunne ha fordelt alle de 100 ekstra millionene til søkerne som vil utbedre og utstyre kulturlokaler i by og bygd. Prioriter midlene på ordninger som kan gi enkeltpersoner og næringsaktører mulighet til å satse og få fart ut av krisen og på tiltak som kan begrense de negative konsekvensene kompetanseflukten fra bransjen vår vil kunne få.

Bør bevilgningene til kultur økes, eller må vi innstille oss på reduserte bevilgninger til kultur når eldrebølgen ruller inn over de offentlige budsjettene?

Å ha muligheten til å skape og oppleve kultur fyller livene våre med innhold. Kulturen må ikke bli en salderingspost, men prioriteres i alle fremtidige budsjetter. Heller enn å kutte i kulturbudsjettet bør vi som samfunn også investere mer i kultur innen områder som helse, skole og næring. Det må være rammer til å satse på kultur både nasjonalt og lokalt for å sikre både bredde, rekruttering, nyskaping og næringsutvikling.

Hva har vært plusser og / eller minuser med Abid Raja som kulturminister?

Raja fikk en krevende ministerperiode med koronakrisen. Han klarte å skaffe mye avgjørende krisemidler til feltet, men milliardene kunne ha blitt brukt bedre om det hadde vært mer dialog og forutsigbarhet.

Satser forlagene for mye på bestselgende forfattere?

Jeg kan for lite om bokbransjen, men håper at forlagene klarer å bruke overskuddene og kompetansen fra arbeidet med bestselgerne til også å løfte fram nye forfattere og smalere litteratur.

Bør teatrene i større grad enn i dag sette opp forestillinger med stor publikumsappell?

Jeg håper teatrene fortsatt kan balansere populære og kjente forestillinger med en satsing på ny dramatikk og smalere oppsetninger. For å være relevante må teatrene kunne gi publikum litt av det de vet vi vil ha, men med offentlig finansiering ligger det også et ansvar for å vise oss det vi ikke visste at vi ville ha. Og formidle kunstuttrykk som utfordrer oss.

Du får velge én: Hvilken kultursak / kulturform / hvilket kulturarrangement fortjener mer oppmerksomhet?

Koronapandemien har synliggjort hvor viktige alle deler av kulturens økosystem er. Konsekvensene av kompetanseflukten innen sceneteknisk produksjon kan bli store om vi ikke får gjort noe med rekrutteringen. Mange steder i landet finnes det ikke lenger folk som kan skru på lys og lyd på alle arrangementene som skal gjennomføres når samfunnet er gjenåpnet. Krisen i kultursektoren er ikke over når pandemien er over.

Hvis du måtte velge?

Teater - Rockekonsert

Karl Ove Knausgård - Sigrid Undset

Kino - Netflix

Øl - Vin

Papirbok - E-bok

På scenen - I salen

Beatles - Rolling Stones

Vernissasje - Fotosafari

Vebjørn Sand - Bjarne Melgaard

Opera- Country

Kulturell selvangivelse

Kulturell selvangivelse er en spalte der Kulturplot stiller spørsmål om kulturpolitikk og kulturinteresser til personer som engasjerer seg i norsk kulturliv.

Powered by Labrador CMS