Annonse
Daglig leder for Riksscenen, Ane Carmen Roggen. Foto: Andreas Ulvo
Kulturell selvangivelse

Ane Carmen Roggen, daglig leder for Riksscenen

Hvilke kulturelle opplevelser eller verk vil du anbefale til andre?

Når grensene igjen åpner: Ta en biltur til Värmland og opplev enestående musikalsk fortellerteater på Västanå teater, som har bygget en fortellerlåve i Selma Lagerlöfs gamle hjemtrakter. Mange norske folkedansere, skuespillere og musikere har fått uvurderlig erfaring her. På vei hjem svinger du innom vidunderlige Alma Löv museum og går på oppdagelsesferd etter paviljonger og installasjoner som er gjemt i landskapet.

Hvis regjeringen øker kulturbudsjettet med 100 millioner, hvordan vil du fordele midlene?

Ikke en krone skal gå til nye direktoratstillinger. Det er på tide å se på kunstnerøkonomien nå, og på hvordan vi kan sikre trygge rammer for kunstnerdrevet innholdsproduksjon. SKUDAs modell er spennende. Samtidig trengs rammeverket, en velfungerende bransje, arrangørstøtteordninger som gjør at scener, kulturhus og klubber over hele landet kan ta risiko og presentere smale prosjekter de brenner for. Musikklivet trenger produksjonsfasiliteter. Og folkedansen trenger et løft!

Bør bevilgningene til kultur økes, eller må vi innstille oss på reduserte bevilgninger til kultur når eldrebølgen ruller inn over de offentlige budsjettene?

Å se på kultur som en salderingspost er en gammeldags mentalitet vi snart legger bak oss. Kultur genererer verdiskaping, folkehelse og vekst i vid forstand. Vi oppdager akkurat for sent at vi blir fattigere, om det er her det kuttes.

Hva er pluss og / eller minus med Abid Raja som kulturminister?

Kulturfeltet er komplekst og det burde være en selvfølge at enhver statsråd har bred og dyp kjennskap til det. Det Raja kan bringe til embetet er et nytt perspektiv i den brytningstiden vi står i, der kanon dekolonialiseres og hierarkier utfordres. Kulturlivet skal inkludere alle, og jeg tror på Rajas engasjement for det. Men fagkunnskap kommer vi likevel ikke utenom – og mangler du den så må du lytte og lære.

Satser forlagene for mye på bestselgende forfattere?

Jeg har inntrykk av at det gis ut minst like mange debutanter og smale utgivelser som tidligere. Men hva slags spalteplass og hylleplass får de i media og bokhandelen? Det blir vel mye fokus på bestselgere der.

Bør teatrene i større grad enn i dag sette opp forestillinger med stor publikumsappell?

Det synes jeg allerede de er gode på. Heldigvis kan man også bli overrasket, provosert og utfordret i teatret.  

Du får velge én: Hvilken kultursak / kulturform / hvilket kulturarrangement fortjener mer oppmerksomhet?

Det må bli plass til god, kritisk, engasjert, smal, variert fagkunnskap i kulturjournalistikken igjen. Jeg tenker spesielt på NRKs musikkdekning, men også aviser og andre medier har et ansvar for å bidra til en opplyst samtale også finner veien til brede flater. Kunstnere er fagfolk, men det framstår nå som at kultur og musikk = kjendisnyheter og realityshow. Da blir vi fort dumme.  

Hvis du må velge?

 

Teater - Rockekonsert

Karl Ove Knausgård - Sigrid Undset

Kino - Netflix

Øl - Vin

Papirbok - E-bok

På scenen - I salen

Beatles - Rolling Stones

Vernissasje - Fotosafari

 

Kulturell selvangivelse

Kulturell selvangivelse er en spalte der Kulturplot stiller spørsmål om kulturpolitikk og kulturinteresser til personer som engasjerer seg i norsk kulturliv.

 

Annonse
Annonse

Kulturell selvangivelse

Kulturell selvangivelse er en spalte der Kulturplot stiller spørsmål om kulturpolitikk og kulturinteresser til personer som engasjerer seg i norsk kulturliv.

 

Annonse