Kulturbransjen

Det tegnes et negativt bilde – men enkelte festivaler går mot strømmen

Arrangørene er hardt presset, og det er mangel på både frivillige, sceneteknikere og utstyr. Men situasjonen er ikke lik for alle.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har skjønt at det har vært utfordringer i bransjen, men har ikke merket noe frafall hos oss. Totalt sett har vi hatt flere frivillige enn i 2019 og årene før.

Det forteller daglig leder i OverOslo, Lars P. Fosdahl. Festivalen som arrangeres på Grefsenkollen i Oslo i juni hvert år mener mye av grunnen til dette er at de har en gjeng som har vært der i mange år, og at de bruker mye tid på å ta vare på de frivillige.

Festivalen er også blant dem som blir utsolgt hvert år, i år som tidligere år, til tross for at mange andre arrangører melder om sviktende billettsalg.

Én av fire sceneteknikere sluttet i bransjen under pandemien, viser en ny rapport som ble lagt frem for noen uker siden.

Den viste samtidig at over halvparten av arrangørene mener det er sannsynlig at planlagte arrangementer ikke kan gjennomføres i 2022 på grunn av mangel på folk.

– Heldigvis har vi også gode og langvarige partnere i Creative Technology (tidligere Bright AS), Oslo Cru og OB Wiik, så vi har fått det vi trenger i år, forteller Fosdahl.

Lavere interesse

Dette er derimot på langt nær tilfellet for alle.

Tone Østerdal i Norske kulturarrangører forteller at frivilligheten er betydelig svekket og at mange festivaler sliter med å skaffe nok frivillige i år.

Både Øyafestivalen og Vinjerock, som er to andre festivaler som blir utsolgt hvert år, forteller om lavere interesse fra frivillige sammenlignet med tidligere år.

– Vi kan bekrefte at vi opplever litt mindre søking i år enn tidligere år, i likhet med mange av våre festivalkolleger, forteller Vinjerocks Sigrid Skjerdal.

At alle billettene til festivalen er utsolgt, gjør kanskje jobben deres litt enklere også, påpeker hun.

– Men vi mangler fremdeles folk til å fylle opp alle vakter, ideelt sett bør vi ha rundt 100 til. Det er ingen tvil om at pandemien er grunnen til dette, mener jeg. Det er jo flere årskull som aldri har jobba på festival før, og kanskje ikke har vært på festival som publikummer heller. Da er nok terskelen høyere for å melde seg som frivillig også, sier hun.

– I tillegg har vi gått glipp av to år med festival der vi kunne rekruttert nye som kanskje ville søkt igjen, og ikke minst den uvurderlige kompetansen som de frivillige sitter på og overfører til neste generasjon frivillige.

Jonas Prangerød i Øyafestivalen forteller at de også har litt færre frivillige enn de pleier å ha på dette tidspunktet, men at de fortsatt har tro på at de vil komme i mål med antall frivillige også i år. Festivalen arrangeres 9. til 13. august.

Foto Jonas Prangerød, PR-sjef på Øyafestivalen i Oslo. Foto: Audun Braastad / NTB

– Vi trenger fortsatt noen hundre frivillige, men har god tro på at vi skal klare å rekruttere nok i løpet av sommeren.

Han er riktig nok spent på om de vil treffe de yngste like godt som tidligere, etter to år uten festival:

– Det blir spennende å se om man når de yngste alderskullene like godt som tidligere, nå som 18- til 20-åringer kanskje ikke er helt kjent med hva det vil si å være frivillig på festival. For mange, inkludert flere av oss i Øya-ledelsen, har denne type frivillig innsats vært de første stega inn i festival- og arrangementsbransjen, forteller han.

– Må vise ekstra hensyn

Til tross for at det er en betydelig kompetanseflukt i sceneteknisk bransje, dokumentert blant annet ved hjelp av den ovennevnte rapporten gjennomført av Telemarkforsking på oppdrag fra Kulturrom, har verken OverOslo, Øyafestivalen eller Vinjerock hatt problemer med dette.

– Vi jobber bevisst for å unngå mangel på teknikere og annet scenepersonell, blant annet ved å planlegge og inngå avtaler tidlig, forteller Prangerød.

– I tillegg bruker vi større, pålitelige leverandører og samarbeidspartnere som i stor grad har fast ansatte, og i mindre grad innleid arbeidskraft.

Vinjerock har heller ikke merket mangel på sceneteknikere. Men de fullt klar over utfordringene og mener dette er noe festivalene må være klar over.

– Vi hører fra både produksjonene og fra leverandørene våre at det er utrolig stor arbeidsmengde på de i år, både med ekstra mange arrangement og på grunn av kompetanseflukt under pandemien, sier Skjerdal.

– Våre leverandører på scene og teknisk er dekket for Vinjerock, men vi er klare på at dette er et år der vi må ta ekstra hensyn til hverandre og ha i bakhodet at alle jobber mye i år, og mange kanskje for første gang på festival både blant frivillige og ferske teknikere.

Innleid hjelp har blitt vanligere

Tons of Rock, som arrangeres i disse dager på Ekeberg i Oslo, har heller ikke hatt problemer med å skaffe nok frivillige medarbeidere. I tillegg til 1200 frivillige, har de rundt 2000 personer fra foreninger, idrettslag, russebusser og bemanningsbyråer mot betaling.

Foto Tone Østerdal i Norske kulturarrangører. Foto: NKA

Det er en løsning som festivalen også har benyttet seg av tidligere år.

– Vi har forsøkt å være kreative og nå ut til dem som kunne tenke seg å jobbe som en samlet gruppe, sier bemanningsansvarlig på Tons of Rock, Camilla Langbråthen, til Aftenposten.

Tone Østerdal forteller at det er blitt vanligere at festivaler hyrer inn organisasjoner og lag mot betaling.

– Noen har gjort det tidligere også, men det har vært et mindretall. Nå virker det som at flere må ty til denne muligheten. For enkelte krever det å rekruttere og legge til rette for frivillige litt for mye i en allerede presset situasjon. Man har ikke nok kapasitet, og kjøper seg derfor litt fri, sier hun.

Sluttet med frivillige

Stavernfestivalen er av dem som har bestemt seg for å slutte helt med frivillige.

Grunnen til at de velger å gå bort fra ordningen med frivillige, var noen erfaringer de hadde gjort:

– Blant annet handlet dette om at frivilligsystemet, som riktig nok har vært en suksesshistorie fra dag én i 2001, ikke var forutsigbart nok for oss lenger, har Jøran Kristensen, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Stavernfestivalen, tidligere uttalt til KulturPlot.

– Man opplevde for stor grad av no shows, som igjen førte til kostbare erstatningsløsninger i siste liten, som for eksempel vikarbyråer.

De har inngått et samarbeid med NAV, som har resultert i at de i år har lyst ut over 700 sommerjobber.

Powered by Labrador CMS