Kulturbransjen

Erik Hillestad og Kirkelig Kulturverksted.har blitt sensurert av Facebook.

Sensurert av Facebook

En annonse for en støttemarkering til Julian Assange og ytringsfriheten ble stoppet av Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag arrangerer Kirkelig Kulturverksted, Norske PEN og Setjulianfree.org støttemarkering for Julian Assange, Wikileaks og ytringsfriheten.

Da Erik Hillestad, daglig leder for Kirkelig Kulturverksted, kjøpte en annonse av Facebook for arrangementet, fikk han nei av Meta, Facebooks eierselskap.

«Annonsen din ble avvist fordi den ikke følger retningslinjene våre for annonser om samfunnsproblemer, valg eller politikk», skrev Meta.

– Det er første gang de sier at innholdet ikke kan godkjennes fordi det er for politisk betent – første gang de innrømmer at de driver politisk sensur, sier Hillestad til Klassekampen.

Facebook snudde

Noen timer etter at Klassekampen fredag ettermiddag skal ha tatt kontakt med Meta, fikk Kirkelig Kulturverksted plutselig annonsen godkjent. Til Klassekampen skriver de at det skyldtes «en feil i de automatiske systemene».

Det endrer ikke saken, ifølge Hillestad.

– De driver politisk sensur, det er bare første gang de har innrømmet det. Dette viser at sosiale medier, spesielt Facebook, ikke akkurat er ytringsfrihetens beste venn, som vi trodde i begynnelsen.

Powered by Labrador CMS