Kulturbransjen

Det blir ikke russisk ballett i Kilden i Kristiansand

– Det er en naiv tankegang

Kilden teater- og konserthus mener det er vanskelig å skulle applaudere for russiske ensembler nå. Kunstner Amund Sjølie Sveen mener boikott signaliserer at man ikke tror på dialog.

Publisert Sist oppdatert

– I denne situasjonen synes vi i Kilden det er viktig å gi et tydelig signal om at den uretten som nå begås er fullstendig uakseptabel, sier Harald Furre, direktør ved Kilden teater- og konserthus, under et frokostmøte i regi av Kulturrådet tirsdag.

Russlands krig mot Ukraina har blitt møtt med ulike virkemidler fra norsk kulturliv.

Skal vi boikotte, og i så fall hvem? Skal vi bryte kontakten eller fortsette samarbeidet der vi kan?

– Det å stoppe kunst- og kultursamarbeid skal sitte ekstremt langt inne. Kultur har en viktig rolle for å skape forståelse mellom mennesker og kunnskap på tvers av nasjonale grenser, sier Furre, og legger til:

– Men, det er en tid for strid, og det kommer en tid for fred og forsoning. Nå står i midt i en blodig krig, og for meg og for Kilden vil det være vanskelig å nå skulle applaudere for russiske ensembler på våre scener.

– Kunsten ønsker å være politisk relevant

Kilden var tidlig ute med å avlyse de planlagte forestillingene med balletten Svanesjøen, i solidaritet med det ukrainske folket. Den russiske pianisten Denis Kozjukhin, som skulle vært solist på konserten med Kristiansand Symfoniorkester i juni, vil også bli erstattet, uttalte de den gang.

Foto Harald Furre er direktør ved Kilden: Foto: Kilden teater- og konserthus.

– Det er veldig viktig for oss å understreke at dette er en prinsipiell markering for å vise avsky mot krigshandlingene i Ukraina, og at det er ikke rettet mot det russsiske folk og russiske kunstnere, sier Furre.

Han legger til at de ikke avlyser og boikotter russiske kulturuttrykk.

– Noen mener at kunsten skal være hevet over politikk og krig. For min del synes jeg det er en noe naiv tankegang. Det har alltid vært slik at kunst og kultur politiseres og til dels brukes som redskap for ulike regimer. Og kunsten selv ønsker å være politisk relevant, sier han.

– Å si at boikott innen idrett, forskning og næringsliv er bra, men at kunsten opererer på et annet plan, det vil ikke bli forstått.

Mener det er viktig å nyansere

Kunstner Amund Sjølie Sveen, som blant annet står bak Nordting, mener det er viktig å nyansere i denne debatten.

– Vi må se at det er forskjell på institusjoner og enkeltkunstnere, sier han når han holder innlegg under møtet til Kulturrådet.

– Vi må se at det er forskjell på russiske myndigheter og kritiske motstemmer som finnes i Russland. Og det er forskjell på trettenåringer på Norway Cup og Roman Abramovitsj.

Han kommer med en oppfordring til kulturinstitusjoner som boikotter.

– Hvis dere som driver disse store institusjoner har behov for å vise handlekraft, kom heller med konstruktive bidrag i form av kunst eller debatt eller hva som helst. Fortsett heller med de blå og gule lysene på fasadene, for det gjør i hvert fall ikke skade.

– For hva slags signal sender man egentlig ved en boikott? Det man sier, er ganske enkelt: Vi tror ikke på dialog.

Sveen avslutter med å si at han mener det er viktigere enn noen gang både å klappe for både ukrainske og russiske kunstnere akkurat nå.

Powered by Labrador CMS