Den gjeveste prisen, Best of Show, gikk til Christian Bloom for boken «Bloom 2016-2020» under Visueltkonkurransen. Foto: Alex Asensi.

Avistegninger til topps i Visueltkonkurransen

Redaksjonen
Publisert: 12. mai 2022 kl 12.21
Oppdatert: 12. mai 2022 kl 12.29

­Onsdag kveld ble det beste av grafisk design, illustrasjon, moving image og digital design i Norge kåret da Visueltprisene ble delt ut i en fullsatt sal på Chat Noir. Over 40 gullpriser ble hentet på scenen.

Juryen sier om Best of Show vinneren:

«Endelig får en av våre ypperste satiretegnere samlet sine avisillustrasjoner mellom stive permer i et veldig påkostet format. Hver illustrasjon er gjennomført til perfeksjon og er som et kunstverk i seg selv. Den vakre fargebruken, teksturene og den spenstige streken kommer virkelig til sin rett i det store formatet. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og det er umulig å ikke la seg imponere over illustratørens ferdigheter og faglige styrke. De treffsikre og umiddelbart slående ideene skaper en helhet her som utgjør en bauta og et landemerke i norsk satiretegning som vil stå i historiebøkene. Her var det ingen tvil når juryen skulle dele ut gullet, for her har vi en bok utelukkende bestående av gullkorn, og så får vi attpåtil skissearbeider og innblikk i prosessen på toppen av det hele. Vi har nesten ikke ord!».

Visueltprisen deles ut av Grafill og har eksistert siden 1993. Formålet er å fremme fagene design, illustrasjon og animasjon og løfte frem profesjonelle og studenter som arbeider med visuell kommunikasjon i Norge. Det kom inn over 600 bidrag til årets konkurranse, av disse har fagjuryene premiert 41 gull og 151 diplomer.

Vinnerarbeidene favner en hel rekke ulike kommunikasjonsløsninger innenfor mange segmenter; illustrerte produkter, visuelle profiler og identiteter, redaksjonell design, plakater, skrift, omgivelsesdesign, pakningsdesign, reklamekampanjer, illustrasjon og design i bøker, aviser og magasiner, visuelle effekter i film og reklame, digitale tjenester og applikasjoner, datavisualisering og informasjonsfilmer, nettsideløsninger, vignetter, musikkvideoer, animasjonsfilmer, studentarbeider og en hel del til.

– Visueltprisen er et viktig utstillingsvindu. Vi er så heldige å representere en bransje i vekst. Etterspørselen etter visuell kommunikasjon øker stadig, både i de mer tradisjonelle design- og illustrasjonsoppdragene, men ikke minst for designere som jobber med digitale løsninger og tjenester. Alle som i kveld har vunnet et gull eller et diplom har nå muligheten til å vise seg frem, og allmennheten kan også se viktigheten av visuell historiefortelling i vår tid, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.

I tillegg viser årets vinnerarbeider designkompetansens betydning for digitaliseringen, mener hun:

Saken fortsetter under annonsen

– Designere bidrar i dag på de store samfunnsmessige utfordringene knyttet til for eksempel bærekraft, offentlig tjenestedesign og mobilitet. Når vi i år i tillegg ser flere studentarbeider som representerer ekte innovasjonsmuligheter, er det bare å bøye seg i støvet og erkjenne at fremtiden for våre fag er lys, sier Renneflott.

Hedersprisen fra IxDA deles også ut under prisutdelingen. Prisen løfter frem fremragende interaksjonsdesign, og årets vinner ble Heydays, Tight og Folio for den digitale tjenesten «Folio».

Designer og professor i visuell kommunikasjon ved UiB, Ashley Booth, fikk æresprisen Klassikerprisen for sin store betydning for faget gjennom mange år. Prisen deles ut av Grafills hovedstyre.

Premierte arbeider og vinnere er presentert på Grafills nettsider med bilder, krediteringer og jurykommentarer: https://www.grafill.no/visuelt/vinnere