Annonse
Logoen ble projisert på Møllergata 19 før premieren på musikalen Mamma Mia da Folketeateret hadde premiere i 2009. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

«Mamma Mia!» fikk karanteneunntak: – Bryter med loven

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

I en artikkel i Aftenposten i dag sier Jon Christian Nordrum, førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett på Universitetet i Oslo, at unntaket musikalen har fått er så spesielt at det kan brukes som eksempel i undervisning av jusstudenter.

Alle koronareglene står skrevet i noe som kalles covid-19-forskriften, og i et nytt punkt i forskriften gis det altså et spesifikt unntak for karanteneplikten. Det gjelder for personer som er nødvendig for «gjennomføringen av musikalen Mamma Mia! ved Folketeateret». Dette er det eneste kulturarrangement som har en slik skreddersydd forskrift.

Nordrum er en av landets fremste eksperter på forvaltningsrett, og han sier til Aftenposten at det som har skjedd ikke er lovlig.

– Det er mye som er rart her, for å si det som det er, sier Nordrum.

Han viser til at myndighetene må forholde seg til forvaltningsloven og at denne forskriften bryter en helt grunnleggende del av denne loven. Feilen ligger i at den gir et unntak for en bestemt aktør og hendelse. Det skal ikke en forskrift gjøre.

– Det er viktig fordi man skal ha likhet til loven. Det skal ikke ha noe å si hvem du er eller hva det er snakk om. Derfor skal forskriften kunne gjelde ulike situasjoner, der de samme hensynene gjør seg gjeldende.

I dette tilfellet burde regjeringen laget en forskrift som kunne favnet bredere, mener han. For eksempel kunne de formulert et unntak for «personer som er nødvendige for viktige kulturarrangement».

– Ganske hårreisende

Kultur-Norge har vært misfornøyde med at idrettsutøvere får unntak fra innreiserestriksjoner, mens musikere og andre kulturaktører ikke har fått samme behandling. Musikalen, som har premiere 26. august på Folketeateret i Oslo, er det eneste kulturarrangementet som får karanteneunntak.

– Jeg synes denne forskriftsendringen er ganske hårreisende, rett og slett, sier Tone Østerdal i Norske Konsertarrangører.

Hun understreker at Folketeateret har hatt et reelt behov for unntaket. For å kunne spille Mamma Mia! er det en forutsetning at britene som eier rettighetene, er med på prosessen. Østerdal er riktig nok glad de fikk lov til det, men reagerer sterkt på måten dette er gjort på. En rekke andre kulturaktører hadde hatt behov for å kunne søke om unntak på samme måte, forteller Østerdal. Den muligheten hadde de hatt om forskriften ble skrevet slik Nordrum foreslår.

– Derfor blir også denne forskjellsbehandlingen direkte konkurransevridende, sier Østerdal

Annonse
Annonse
Annonse