Annika Linn Verdal Homme er frontfigur i punkbandet Daufødt så vel som designer av albumcovere som Hudkrefts debutalbum «Nevemagnet» (på bildet). Nå skal hun gi Diger Distro ny visuell identitet.
Foto
Eivind Imingen / Diger Distro

– Legger handling bak ordene om å få de unge tilbake i jobb i kulturbransjen

Publisert: 16. september 2021 kl 13.54
Oppdatert: 24. november 2021 kl 02.07

– De har mistet viktige år i etableringsfasen det siste halvannet året. Gjennom Neste Generasjon legger vi handling bak ordene om å få de unge tilbake i jobb i kulturbransjen, sier pressesjef i by:Larm, Erik Egenes om den nye støtteordningen, rettet mot unge kulturnæringsaktører under 29 år i Oslo.

Og blant de 17 første støttemottagerne er Diger Distro, eid og drevet av platebutikken Tiger. Rettet mot artister og plateselskaper spesialiserer de seg på fysisk og digital distribusjon og markedsføring, trykking og nettbutikksalg av skiver og merchandise. Tilskuddet på 40.000 kroner skal Diger Distro bruke til å hyre inn Annika Linn Verdal Homme – som skal gi dem en helt ny visuell identitet.

Verdal Homme spiller i det Spellemann-vinnende punkrockbandet Daufødt og har tidligere designet en rekke albumcovere utgitt på Diger Distro – blant dem til punkbandet Hudkreft, som slipper sitt debutalbum denne uken.

Støttemottagerne av den første 1,1 millionen kroner har fått midler til å hyre inn alt fra kameraoperatører til albumcoverdesignere, prosjektledere og produsenter. I alt skal fem millioner kroner tildeles i det som er et samarbeid mellom bransjefestivalen, Creo Oslo, MØST Musikknettverk Østlandet og Oslo kommune. Nå håper by: Larms Egenes at støtteordningen kan bre om seg, uttaler han ifølge pressemeldingen:

– Gjennom disse prosjektene har vi sett at kreativiteten og skapertrangen lever i beste velgående der ute, og hjulene ruller for alvor igjen i Oslos kulturliv. Vi håper denne støtteordningen kan utvides til resten av landet også.