Annonse
Publikum sittende ved langbord med en meters avstand på konsert med Jaga Jazzist på Rockefeller i Oslo i fjor. Nå frykter man konsekvensene av den lange perioden med restriksjoner. Foto: Heiko Junge / NTB

Bakrus for kulturbransjen?

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Det skriver Klassekampen i dag.

Erfaringene fra Danmark tilsier ifølge avisa tomme seter, kompetanseflukt og rop om støtteordninger.

– Mange har byttet yrke i denne perioden. Det er særlig mangel på sceneteknikere nå. De har jo ikke kunnet jobbe på lang tid, sier Esben Marcher, som er sekretariatssjef i Dansk Live, en interesseorganisasjon for danske festivaler og spillesteder, til Klassekampen.

I morgen er det tre uker siden Danmark åpnet.

Konsertstedet Alice i København har også kjent på konsekvensene. Nestleder Sidsel Gry Jeppesen forteller at de etter gjenåpningen har møtt på et «kjempeproblem». Å få tak i nok teknikere har vært deres største utfordring i det siste, sier hun til Klassekampen. Hun kjenner også til konsertsteder som har vært nødt til å utsette konserter på grunn av mangel på teknikere.

Det har også vært færre publikummere enn forventet. Jeppe Bo Rasmussen, seniorrådgiver i Dansk Teater, forteller Klassekampen at teatrene merket fraværet av publikum spesielt de første ukene etter gjenåpningen.

I Norge har kompetanseflukten blant sceneteknikere vært omtalt tidligere. En undersøkelse gjennomført av Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon viste at nesten 20 prosent av deres fast ansatte medlemmer har sluttet siden mars i fjor.

Annonse
Annonse
Annonse