Annonse
Direktør Ingrid Handeland (t.h.) i Norsk Publikumsutvikling (NPU) i samtale med Monica Larsson under Kulturrådets sommerkonferanse. Foto: Marta Anna Løvberg / Kulturrådet

Publikum kvier seg for å vende tilbake til kulturlivet

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Det kommer frem av en ny undersøkelse gjennomført av Norsk Publikumsutvikling (NPU) i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Kulturrådet og det amerikanske analyse- og konsulentselskapet WolfBrown.

Rapporten ble presentert under Kulturrådets sommerkonferanse Kultur å leve av. 21 norske kulturinstitusjoner har bidratt til å kartlegge stemningen hos sitt publikum.

– Når 4 av 10 sier de sitter på gjerdet, er det ganske dramatisk. Man må jobbe hardt med forskjellige formater og rekruttering av publikum, sa direktør Ingrid Handeland i NPU da hun presenterte rapporten.

Når 4 av 10 sier de sitter på gjerdet, er det ganske dramatisk

Nordmenn har høyest tillit til kulturinstitusjonene

Det viktigste for kulturinstitusjonene fremover er derfor å aktivt sørge for at publikum føler det er trygt å vende tilbake.

Her utpeker norsk publikum seg fra andre land: Selv om en god del kvier seg for å ta del i kulturlivet igjen, har nordmenn langt mer tillit til kulturinstitusjonene enn de andre landene og byene barometeret tar for seg.

– Jeg tror den største trusselen mot kulturinstitusjonene nå, er at tilliten til at de ivaretar helse og sikkerhet blir brutt, poengterte sjefen for WolfBrown, Alan Brown, over videoopptak til konferansens deltagere.

Tilgjengelig antiback og økt renhold, redusert antall publikummere og kontaktløse betalingsmåter er blant smitteverntiltakene publikum verdsetter høyest, ifølge undersøkelsen. Færre vil ha store plakater med informasjon, krav om munnbind eller ekstra personale til å navigere smittesituasjonen.

Mest skeptisk til konserter uten sitteplasser

Konserter og andre innendørs kulturarrangementer uten sitteplasser, er det publikum kvier seg aller mest for å vende tilbake til. Mens de fleste sier seg klare for utendørs arrangementer og å gå i museum uten å ta på objektene, viser undersøkelsen at publikum er nervøse for å samles i et stort rom med bevegelsesfrihet.

– Man går heller i en sal med to til fem hundre mennesker der smittevernet er ivaretatt, enn inn i et lokale hvor man skulle kanskje tro man kunne bevege seg mer fritt og på egenhånd kontrollere smittesituasjonen. Men det er altså det som kommer på bånn, sier Handeland som mener det er en stor utfordring for konsertarrangørene og musikkbransjen som helhet.

Den største trusselen mot kulturinstitusjonene nå, er at tilliten til at de ivaretar helse og sikkerhet blir brutt

Livebransjen blør som følge av en sesong hvor nær alle arrangementer er avlyst. Ett av fem selskaper i musikkbransjen frykter konkurs, kommer frem av en undersøkelse utført av Musikkindustriens næringsråd (MIR) og BI Centre for Creative Industries (BI:CCI), som Kulturplot nylig omtalte.

Høyest betalingsvilje blant de yngre

Et positivt trekk er likevel at publikum sier seg villige til å betale for digitale arrangementer fremover. Hele 90 prosent sier de er villige til å betale for digitale kulturopplevelser. 70 prosent har opplevd digitalt innhold, mens 40 prosent har allerede betalt for det.

– Det er betalingsvilje fremover. Medianen sier noe, men absolutt ikke alt, og ligger på 200 kroner [per arrangement]. Men flere sier at de gjerne kan betale mer, sier Handeland.

Den høyeste betalingsviljen er dessuten blant de yngre arrangements-deltagerne.

– Men «ung» i denne sammenhengen er under 54 år, sier Handeland.

Koronamonitor

«COVID-19 Audience Outlook Monitor» ble initiert av analyse- og konsulentselskapet WolfBrown i USA.

Den norske utgaven er tilpasset norske forhold og gjennomført av Norsk publikumsutvikling i samarbeid med NTO og Kulturrådet.

Undersøkelsen presenterer svar fra til sammen 5054 publikummere fordelt på 21 norske kulturinstitusjoner.

Studien har til hensikt å måle hvordan pandemien påvirker etterspørselen etter kunst og kultur over tid.

Det er lagt opp til tre runder med datainnsamling i mai, august og oktober. Det er resultatene fra mai som omtales i denne artikkelen.

Kilde: Norsk Publikumsutvikling

Annonse
Annonse

Koronamonitor

«COVID-19 Audience Outlook Monitor» ble initiert av analyse- og konsulentselskapet WolfBrown i USA.

Den norske utgaven er tilpasset norske forhold og gjennomført av Norsk publikumsutvikling i samarbeid med NTO og Kulturrådet.

Undersøkelsen presenterer svar fra til sammen 5054 publikummere fordelt på 21 norske kulturinstitusjoner.

Studien har til hensikt å måle hvordan pandemien påvirker etterspørselen etter kunst og kultur over tid.

Det er lagt opp til tre runder med datainnsamling i mai, august og oktober. Det er resultatene fra mai som omtales i denne artikkelen.

Kilde: Norsk Publikumsutvikling

Annonse