Annonse
Odd Nordstoga og produsent Christer Falck fotografert i forbindelse med en koronerulling-konsert på Sentralen i Oslo. De digitale konsertene, som er et nytt fenomen under koronapandemien, spilles inn uten publikum og i tråd med retningslinjer fra offentlige myndigheter. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Hver tredje har benyttet seg av digitale kulturtilbud i koronatiden

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Blant disse igjen har fire av ti betalt for kulturopplevelsen, melder Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion.

1.647 nordmenn er spurt, og 32 prosent av disse sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, det være seg en livekonsert, et standupshow – eller en teateropplevelse på nett. 41 prosent av dem som benyttet seg av digitale kulturopplevelser betalte for det.

– På få uker har vi fått et stort digitalt publikum som også er villig til å betale for digitale kulturopplevelser. Potensialet for digital kultur er stort, men tilbud og etterspørsel vil avgjøre hvor stort dette markedet vil bli, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion AS.

Hun tror koronasituasjonen kan endre noe på våre kulturvaner - også på lang sikt.

Undersøkelsen viser at kvinner deltar litt mer på kulturelle opplevelser på digitale plattformer: 34 mot 30 prosent.

De som er mest sultne på kultur på nett er i alderen 40 til 50 år, hvor fire av ti deltok på digitale kulturopplevelser den siste måneden.

Midt-Norge skårer høyest i landet: Her har nesten annenhver person deltatt på en digital kulturopplevelse den siste måneden, noe som er nesten dobbelt så mange som på Østlandet.

Annonse
Annonse
Annonse