Kulturbransjen

Odd Nordstoga og produsent Christer Falck fotografert i forbindelse med en koronerulling-konsert på Sentralen i Oslo. De digitale konsertene, som er et nytt fenomen under koronapandemien, spilles inn uten publikum og i tråd med retningslinjer fra offentlige myndigheter.

Hver tredje har benyttet seg av digitale kulturtilbud i koronatiden

Digitale kulturopplevelser fenger. En av tre nordmenn har funnet fram til et kulturtilbud på nett.

Publisert Sist oppdatert

Blant disse igjen har fire av ti betalt for kulturopplevelsen, melder Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion.

1.647 nordmenn er spurt, og 32 prosent av disse sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, det være seg en livekonsert, et standupshow – eller en teateropplevelse på nett. 41 prosent av dem som benyttet seg av digitale kulturopplevelser betalte for det.

– På få uker har vi fått et stort digitalt publikum som også er villig til å betale for digitale kulturopplevelser. Potensialet for digital kultur er stort, men tilbud og etterspørsel vil avgjøre hvor stort dette markedet vil bli, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion AS.

Hun tror koronasituasjonen kan endre noe på våre kulturvaner - også på lang sikt.

Undersøkelsen viser at kvinner deltar litt mer på kulturelle opplevelser på digitale plattformer: 34 mot 30 prosent.

De som er mest sultne på kultur på nett er i alderen 40 til 50 år, hvor fire av ti deltok på digitale kulturopplevelser den siste måneden.

Midt-Norge skårer høyest i landet: Her har nesten annenhver person deltatt på en digital kulturopplevelse den siste måneden, noe som er nesten dobbelt så mange som på Østlandet.

Powered by Labrador CMS