Herborg Kråkevik pustet liv i en gammel juleheftetradisjon – og viser seg nå å ha skapt en litterær juletrend, melder Egmont.  

 

Foto

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Vi trenger mer innhold og mindre hulhet hele året

Publisert: 6. november 2019 kl 08.25
Oppdatert: 6. november 2019 kl 08.27

– Hvert år har vi et julesymbol som rød tråd. Første året var det naturligvis julerosen, så kom juletreet, girlanderen, barnet og i år er det stjernen, sier Kråkevik til NTB.

Foto

Årets «Juleroser», som har Herborg Kråkevik som redaktør, i sin femte årgang. Foto: Samlaget 

For julesymbolet kan gi henne mange ideer om hvem og hva hun og «Juleroser»-laget hennes kan ønske seg av innhold.

– Traff noe

Det var Herborg Kråkevik som pustet liv i den gamle tradisjonen med et litterært lesehefte til jul – noe som man måtte tilbake til førkrigstiden for å finne.

Det er fem år siden i år. Og ikke bare er «Juleroser» oppe i et opplag på 100.000 eksemplarer, og regnes som en av juleheftenes bestselgere: Kråkeviks litterære julesatsing startet en ny trend, ifølge Tonje Tornes i Egmont Publishing, som gir det ut i samarbeid med Samlaget.

– Hun traff hun noe i de tusen norske hjem. Heftet ble en bestselger med en gang det kom ut. «Juleroser» beviste at god litteratur fortsatt kan være noe for alle. Det gjør at vi nå, fem år senere, kan velge mellom mange litterære julehefter. «Juleroser» var og er spydspissen for denne nye trenden, sier Tornes.

Halve arbeidstiden

Selv sier Herborg Kråkevik i en epost til NTB at hun tror denne første suksessen handler om et sug etter noe ordentlig – noe med høy kunstnerisk kvalitet som kan gi leserne julestemning.

– Jeg håper at det fremdeles handler om dette, sier hun, men medgir at det «kanskje er blitt litt trendaktig» å kjøpe et litterært julehefte. Hun stevner fram som hun startet, og fastslår:

– Vi trenger mer innhold og mindre hulhet hele året!

Derfor bruker hun halvparten av arbeidstiden sin på «Juleroser» som redaktør.

– I perioder er det et problem for alt det andre jeg skulle gjort, men når heftet ligger der hvert år, vakkert og godt, så glemmer jeg alt strevet og er bare glad og stolt.

Blir «Juleroser»-album

Fra og med i år begynner «Juleroser»-arbeidet å komme i berøring med musikerkarrieren hennes. Hvert år siden starten har heftet budt på en nyskreven julesang.

– De er veldig fine og gode, og de setter ord på ting omkring julen i et moderne menneske sitt liv. Helt siden første året, da Odd Nordstoga skrev den nye julesangen, har jeg tenkt at vi skulle spille dem inn og gi dem ut så de får en sjanse til å bli brukt av oss alle hver jul, sier hun.

I august ble låtene spilt inn i Grieghallen med Bergen Filharmoniske Orkester som band. Julealbumet kommer først i 2020, men hun kan røpe én gledelig nyhet:

– Allerede i år kommer den første singelen: «Gled deg», av Lars Saabye Christensen og Mathias Eick. Sangen til neste år er allerede laget og den er vidunderlig vakker, spør du meg, sier hun hemmelighetsfullt. Og forteller at det ikke er snakk om et soloalbum. Det er mange solister med, de fleste holdes hemmelig fram til neste år. Men hun bekrefter at hun er solist på «Gled deg».

Vil ha mye nytt

Nordstogas bidrag «Maria på veg» var først ut, fulgt av Julian Berntzens «Hvilken engel skal trøste dem». Anne Grete Preus skrev «Alt det som skinner» til 2017-heftet, og Mari Boine kom med «Almmiráidu/Himmelraiden» i fjor.

De nyskrevne julesangene føyer seg inn i den fem år lange tradisjonen til Kråkeviks julehefte om å by på nyskrevet stoff.

– Vi har med litt tradisjonsstoff hvert år, men svært lite i forhold til alt det nyskapte. Hovedmålet mitt med heftet er å skape ny julelitteratur og få moderne billedkunst og nye tekster til å skildre julen i vår tid, sier Herborg Kråkevik.

Pondus blir bestselgeren

Juleheftene velter inn i hundretusener

Årets «Juleroser» utropes til trendsettende og har i år et opplag på 100.000 – men vinneren blir nok likevel juleheftet til Pondus.

– Totalopplaget for «Pondus» i fjor var på fantastiske 165.000, sier Håkon Strand, mangeårig agent for serieskaper Frode Øverli, til NTB.

Ifølge Strand har «Pondus» vært mestselgende julehefte i en årrekke via Bladcentralen, som distribuerer hefter ut til 5.400 utsalgssteder i form av matbutikker, kiosker og bensinstasjoner.

– Det har «Pondus» vært siden det passerte «Knoll & Tott», som hadde regjert siden 1912 på øverste plass, for en god håndfull år siden, lyder det fra Strand – som kommentar til at Reitangruppen i en pressemelding etter fjorårsjulen utropte «Juleroser» til julens bestselger tredje år på rad.