Kulturbransjen
Mindre kulturjournalistikk enn for fem år siden
Kulturoppslag blir færre og lengre, viser en analyse fra mediebyrået Retriever.
Andelen kulturartikler er redusert med to prosentpoeng sammenlignet med annet type journalistisk stoff de siste fem årene, viser analysen fra Retriever.
Det var Aftenposten som først omtalte saken.
Færre og lengre artikler
Gjennomsnittet for antall artikler publisert av avisenes kulturredaksjoner per måned har gått ned fra 5300 til 3800 de siste fem årene – en nedgang på 28 prosent.
Samtidig som kulturoppslag har blitt færre har også hver artikkel blitt lenger. I snitt har artiklene blitt 100 ord lenger siden 2014.
Det har også vært en generell nedgang på antall artikler for alle avisenes stoffområder, viser analysen.
Lite mangfold
Analysesjef Guro Lindebjerg i Retriever stiller seg dessuten overraskende til det manglende mangfoldet som kommer frem av analysen.
– Jeg opplever at det har vært en vedtatt sannhet at kulturjournalistikken bidrar til mangfold i mediebildet. Dersom vi ser på hvilke kilder som kommer til orde, ser det ikke ut til å være særlig større mangfold enn i økonomi- og næringslivsomtalen, og politikkomtalen. Dette er overraskende, sier Lindbjerg.