Red Bull skal være operaens hovedsamarbeidspartner frem til 2024.

Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett

Red Bull vil gi operaen vinger

Publisert: 17. januar 2020 kl 10.12
Oppdatert: 7. august 2020 kl 14.26

Denne uken annonserte Den Norske Ballett & Opera at de har tatt energidrikkselskapet Red Bull inn i varmen som hovedsamarbeidspartner.

Til Kulturplot opplyser kommersiell leder Anna Hereid for Operaen at forhandlingene om et samarbeid med Red Bull har foregått i rundt et år.

De to partene har samarbeidet flere ganger før om gjennomføring av enkelte arrangementer. Blant annet i fjor høst, da det norske bandet Lemaitre holdt konsert i operaen som en del av Red Bull Music Festival.

Hereid utelukker ikke at de to partene vil avholde flere konserter som en del av det nye samarbeidet.

 

 

Saken fortsetter under annonsen

– Vi har ingen konkrete planer ennå, men det er godt mulig det vil skje. Noe av det vi synes er spennende med dette samarbeidet er at Red Bull har et bredt artistnettverk, sier hun.

Vil lære av Red Bull

Samarbeidet mellom de partene strekker seg frem til 2024, og er den første avtalen Red Bull inngår med en nasjonal arena i Norge. I tillegg til å samarbeide om fremtidige arrangementer, forteller Hereid at operaen ønsker å dra nytte av Red Bulls markedsføringskompetanse.

– Vi lever i en verden der markedsføring og forståelsen av digitale kanaler går kjempefort, og vil forsøke å bygge vår egen kompetanse gjennom samarbeidet. Vi ønsker å lære fra de sterke miljøene og nettverkene Red Bull er tilknyttet, sier Hereid.

Klar over kritikken

Energidrikkprodusenten Red Bull har ikke sjeldent vært under kritisk søkelys. Da Red Bull Music Festival ble arrangert i Oslo for første gang høsten 2018, var reaksjonene rundt Red Bulls inntog i norsk musikkliv sprikende.

Til Morgenbladet sa kulturpolitiske talsperson Freddy André Øvstegård i SV at «det er grunn til å være skeptisk til den redbullifiseringen vi ser av musikklivet».

Saken fortsetter under annonsen

Red Bulls innflytelse på kulturlivet er et eksempel på hvordan man avgir demokratisk makt i kulturpolitikken, mente Øvstegård. Mye oppmerksomhet har også vært rettet mot at den østerriske Red Bull-grunnleggeren Dietrich Mateschitz i 2017 startet et medieselskap ved navn Addendum. Både Mateschitz og Addendum har fått kritikk for høyrepopulistiske tendenser.

– Vi har vurdert disse aspektene grundig. Red Bull er et selskap veldig mange mener mye om, også globalt. Både i prosessen underveis og i kontrakten med Red Bull har vi vært veldig opptatt av å understreke at vi skal være politisk uavhengige og etiske, sier Hereid.

Hun forteller at samarbeidet har vært tatt opp med både ledelsen og styret i operaen, i tillegg til at det har vært avholdt interne diskusjoner.

– Vi er veldig klar over kritikken som har vært rettet mot Red Bull, sier Hereid.

– Det har hele tiden vært viktig for oss at det er ingenting i dette samarbeidet påvirker vår kunstneriske integritet. Når en part får tilgang til våre scener, så er det alltid en prosess de må gjennom. Det er ikke sånn at du bare kan betale deg inn her. Vi har det siste ordet når det gjelder å godkjenne alle som opptrer på våre scener.

– Det handler om både kvalitet og omdømme, understreker hun.

Saken fortsetter under annonsen

Stupekonkurranse på operataket

Aller først er det likevel gjennomføringen av Red Bull Cliff Diving som står for tur. Den 15. august skal nemlig Red Bulls verdensberømte klippestupekonkurranse innta det norske operataket. Arrangementet vil by på «høytsvevende og akrobatiske» stup fra operataket – 27 meter over havoverflaten.

Red Bull Cliff Diving har to ganger tidligere blitt avholdt i Norge, nærmere bestemt i Kragerø, både i 2010 og i 2014. I år går den tolvte utgaven av konkurransen av stabelen, og 16 faste stupere – åtte menn og åtte kvinner – skal utføre akrobatiske stup i utvalgte byer i verden. Serien hadde 227 millioner seere i 2019, opplyser Red Bull selv.

– Det er en heftig logistikk vi skal i gang med, men det kommer til å bli utrolig gøy og spektakulært, sier Hereid.

Den første delen av 2020-konkurransen vil bli avholdt i Bali 16. mai, mens konkurransen avsluttes i Sydney 7. november.

– Det var Red Bull som kom til oss, og utgangspunktet for dialogen var idéen om Red Bull Cliff Diving på operataket. Samtidig passet det som hånd i hanske for vår del. Vi hadde ikke kommet så langt i planleggingsløypa, men hadde allerede øynene litt på dem fordi de er en tydelig og spennende merkevare, sier Hereid.

Saken fortsetter under annonsen

 

Ledige stillinger – kulturjobb