Mission Impossible-innspilling på Preikestolen i Forsand kommune utenfor Stavanger. Skuespiller Tom Cruise henger i en rigg utenfor Preikestolen.
Foto
Carina Johansen / NTB
Intensivordningen

Tre filmer stikker av med hele potten

Publisert: 24. februar 2022 kl 09.40
Oppdatert: 24. februar 2022 kl 09.40

I fjor sa kulturminister Anette Trettebergstuen at flere filmer skal få penger gjennom intensivordningen. I år stikker tre filmer av med alt.

Intensivordningen gir refusjon til store internasjonale film- og serieproduksjoner som skal produseres helt eller delvis i Norge. De som får innvilget søknaden kan få refundert inntil 25 prosent av produksjonens kostnader i Norge.

Ordningen retter seg hovedsakelig mot internasjonale aktører som spiller inn filmer og serier i Norge, og målet er blant annet å fremme norsk kultur, historie og natur.

Kulturminister Anette Trettebergstuen har tidligere uttalt at flere filmer må få penger gjennom ordningen. Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har tidligere sagt at de ønsker at ordningen skal være regelstyrt, som vil si at alle søkere som innfrir kravene, automatisk får støtte. Det har riktig nok vært stille fra regjeringen om dette etter at de kom til makta.

– Akkurat nå har vi en av verdens dårligste insentivordninger, sier Meghan Beaton i Filmkommisjonen til Klassekampen.

Hun mener det haster med å gjøre endringer. Hun er redd Norge vil bli et mindre attraktivt land å spille inn filmer i hvis ikke ordningen snart blir regelstyrt.

Kun tre filmer får alt

I år er potten på nesten 56 millioner kroner. Den er fordelt på tre film- og serieproduksjoner, spillefilmen «Black Panther: Wakanda Forever», serien «Marekors» og dramaserien «En av folket».

I fjor vakte det oppsikt da «Mission Impossible» med Tom Cruise i hovedrollen stakk av med hele potten på 68 millioner kroner. Senere økte daværende kulturminister Abid Raja potten til 100 millioner.

Kulturminister Anette Trettebergstuen skriver i en e-post til Klassekampen at regjeringen har begynt å gjennomgå ordningen. I første omgang skal de kartlegge hvordan ordningen kan bidra til å sikre flere filmproduksjoner i Norge. Hun sier videre at hun fortsatt mener at ordningen burde bli regelstyrt, og at den burde flyttes til Næringsdepartementet.

«Men først må vi få på plass et skikkelig beslutningsgrunnlag før vi setter to streker under svaret.»