Annonse
Det ble norsk filmfest da Renate Reinsve vant en historisk pris under filmfestivalen i Cannes for beste kvinnelige skuespiller, i Joachim Triers film «Verdens verste menneske» i juli i 2021. Foto: Foto: AP

Melder om et usedvanlig sterkt år tross pandemi

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

På grunn av pandemien har det jevnt over vært et tungt år for kulturbransjen, og kinobransjen er blant dem som er hardt rammet. Likevel melder norsk filmbransje om et usedvanlig sterkt norsk filmår på noen områder.

NRK skriver at det ifølge flere i bransjen nok skyldes økt satsing, høynet status og mer selvtillit.

– Det startet med at «Flukten over grensen» ble kåret til beste europeiske barnefilm, kåret av barna selv. Fortsatte med historisk norsk deltagelse i Cannes, med «Verdens verste menneske» i hovedprogrammet og «De uskyldige» i sideprogrammet, samt prisen til Renate Reinsve for beste kvinnelige skuespiller, sier direktøren i Norsk filminstitutt (NFI), Kjersti Mo til NRK. Hun legger til:

– Så vant «Atlantic crossing» Emmy, og avslutningsvis vant «Ninjababy» European Film Awards pris for beste europeiske komedie i desember, samt at «Verdens verste menneske» tok et nytt skritt i retning Oscar-nominasjon rett før jul.

Nå viser også årets kinotall at tre av de fem mest besøkte kinofilmene er norske.

«Norskprodusert» = tegn på kvalitet

Produsent Einar Loftesnes, som har produsert et titalls filmer og serier over mange år, og fulgt bransjen tett, tror stempelet «norskprodusert» på film og TV i større grad enn før har blitt et tegn på kvalitet.

Han spår en positiv utvikling videre inn i 2022 for norsk film.

– Jeg tror det blir et kanonbra år. Staten har satset ganske mye på utvikling av nye filmer og serier, så det har blitt puttet penger og muligheter inn i å skape nye universer. Jeg tror det her bare vil vedvare, og at vi får gode kvalitetsfilmer og-serier, sier han til NRK.

Annonse
Annonse
Annonse