Film og tv

Anmeldere mener den norske animasjonsfilmen «Titina» kan få klassikerstatus – og beskriver den som praktfull og en triumf. Likevel svikter publikum. Foto: Mikrofilm, Vivi Film

Anmeldelsene er gode – men kinobesøket skuffer

Det ble en ketsjupeffekt etter nedstengingen – med mange nye, norske filmer på kino på én gang.

Publisert Sist oppdatert

Det er Aftenposten som melder om skuffende publikumstall for en rekke nyere, norske filmer. For mange filmer å velge blant, og en generell tendens med nedgang i kinobesøket, oppgis som årsaken, ifølge eksperter.

De norske filmene «Thomas mot Thomas» og «Titina» er eksempler på filmer som har fått toppskår hos anmelderne, men som ikke klarer å hevde seg på kinotoppen. Siden premieren 21. oktober har «Thomas mot Thomas» hatt 11.458 besøk og «Titina» 31.741.

Kinobesøket har dalt over hele verden, noe som ikke minst skyldes nye filmtrender. I pandemitid har mange blitt vant til å se film på strømmetjenestene. I 2019, før koronaen, ble over én milliard kinobilletter solgt internasjonalt. I år er antallet 850 millioner. I 2019 var antallet kinobesøk i Norge opp mot 11 millioner. Tallet i 2022 ender trolig på ni millioner besøk, skriver Aftenposten videre.

– Men vi har glimtvis like gode tall, understreker Jon Einar Sivertsen. Han er kommersiell direktør i Odeon kino – et av landets største kinoselskap.

Blant de norske filmene som kjemper om kinopublikum denne høsten, er «Krigsseileren», «Syk pike», «Leave», «Forbannelsen», «Jentetur», «Teddybjørnens Jul» og «Olsenbanden – Siste skrik».

To norske filmer som har klart å hevde seg, er «Krigsseileren», som kom i september – der drøyt 380.000 billettkjøpere har meldt seg til nå – samt «Jentetur», som fikk oktober-premiere. Her har om lag 111.000 seere løst billett.

Også familiefilmen «Teddybjørnens jul» er populær. Etter premieren 11. november har hele 116.000 publikummere valgt å se den på kino.

– Det er det unge publikumet som har sviktet, sier redaktøren for filmtidsskriftet Cinema, Geir Kamsvåg, til avisen. Han tror det må jobbes mer med å nå ut til ungdommen opp mot premierene.

Powered by Labrador CMS