Annonse
Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt (NFI) er glad for millionene som hennes organisasjon nå tildeles. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Setter av 40 millioner kroner for å bidra til at norske film- og TV-prosjekter kan gjennomføre innspilling i Norge

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

De 40 millionene bevilges til Norsk filminstitutt (NFI) og fordeles på ordninger i Norsk filmfond, sier kulturminister Abid Q. Raja til VG.

Midlene til NFI er deler av en pott på 165 millioner kroner som i dag fordeles til stimulering gjennom eksisterende tiltak og ordninger i kultursektoren. Disse 165 millionene er igjen en del av stimulerings- og kompensasjonsordningen til denne sektoren for første halvår 2021. Totalpotten her er på nær 1,1 milliard kroner.

Direktør Kjersti Mo i Norsk filminstitutt (NFI) er glad for millionene som hennes organisasjon nå tildeles.

– Å styrke filmfondet som et ledd i stimuleringen av kulturfeltet, er en effektiv måte å få økt aktiviteten i norsk film-, spill- og serieproduksjon. Det bidrar til å sikre kontinuitet slik at filmarbeidere holdes i jobb, og i enden får publikum tilgang på mer norsk innhold, sier hun.

I lang tid har norske film- og serieprodusenter valgt å gjennomføre innspillinger i andre land enn Norge på grunn av høye kostnader. Nå under pandemien har det naturligvis ikke vært mulig.

Kulturminister Abid Q. Raja sier at dagens bevilgninger er et ledd i å tette igjen hull som har oppstått i de gjeldende stimulerings- og kompensasjonsordningene.

Kjersti Mo i NFI minner også om at mange norske filmer og serier til vanlig henter deler av sin finansiering fra incentivordninger i andre land.

– Nå har pandemien gjort det vanskelig å reise, og det innebærer at produksjonene får ekstra kostnader og til dels store problemer med finansieringen. Med disse midlene vil NFI kunne kompensere for kostnader ved å flytte produksjonene hjem. Det vil bidra til at flere produksjoner gjennomføres i Norge, med de ringvirkningene det gir, og at de i det hele tatt kan fullføres. Det er bra for produsentene som allerede har investert mye i prosjektene, men også for publikum som fortsatt får tilgang på nye filmer og serier, sier hun.

Annonse
Annonse
Annonse