Annonse
84 år gamle Aurelio Conternos nære forhold til sin trøffelsnusende hund Birba har rørt mange hundeelskere som har sett "Trøffeljegerne fra Piemonte". Han deler maten sin med henne - og feirer fødselsdagen hennes. Foto: Selmer Media

Sender «Trøffeljegerne» ut til koronarammede kinoer

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Mens julens storfilmer holdes tilbake på grunn av forbudet mot store forsamlinger får en tilsynelatende snodig dokumentarfilm endelig norsk premiere i romjulen.

For kinoene holder åpent i julen, for 50 publikummere av gangen.

– Jeg tror vi trenger feelgoodfilmer nå, sier Torkel Selmer hos distributøren Selmer Media om «Trøffeljegerne fra Piemonte». Som altså handler om et knippe eldre karer som tasser hemmelighetsfullt rundt i de dype eikeskogene med hundene sine og leter etter den hvite Alba-trøffelen.

Selmers selskap sitter på rettighetene for Norden for den amerikanske dokumentaren, som hadde premiere på Sundance-festivalen for snart to år siden og siden har vært vist på kinoer i Finland, Sverige og Danmark. Her hjemme innkasserte den to priser under filmfestivalen i Tromsø i januar: Både hovedprisen og den internasjonale kritikerprisen.

– I Danmark har «Trøffeljegerne fra Piemonte» solgt 25.000 billetter, og publikumsreaksjonene peker på at det er den «perfekte medisinen» mot restriksjoner og omikronbekymringer – en pustepause, ikke bare fra julerush, men også fra alle de overveldende tingene som skjer, sier Selmer til NTB.

Meningen med livet

Han beskriver filmen som «både rørende, visuelt vakker og tidvis hylende morsom», og mener den er i samme segment som dokumentarklassikere som «Heftig og begeistret» og «Buena Vista Social Club».

– De to rørte ved det samme: Disse mennene som vises har funnet meningen med livet – og knekket en kode av tilhørighet og samhold. De har en jobb de opplever som meningsfylt, med nærhet til naturen, samtidig som det er rom for at de er individualister, sier distributøren.

– Dette er en film som passer i mindre kinosaler, og ikke for absolutt alle. Vi skulle gjerne hatt mer enn 50 seter. Men vi vil kunne klare å oppnå greie resultater, sier Torkel Selmer og roser politikerne for å ha gjeninnført stimuleringsordningene for kulturbransjen.

– Vi er garantert å ikke tape så mye, oppsummerer han tørt og sier kinobransjen venter på detaljene. På spørsmål om han tar sjansen med det fallende publikumstallet som den nye koronamutanten har ført til, svarer Selmer:

– Det er fortsatt publikum som går på kino. Vi oppfatter det fremdeles på trygt å gå på kino om man følger reglene som er satt.

Soppelskere på førpremiere

Den norske distributøren har bygget opp stemningen for trøffeljeger-dokumentaren i lengre tid i forkant.

– Vi har jobbet hardt i høst opp mot premieren med en rekke førvisninger, inngått samarbeid med folk som Eivind Hellstrøm, og hatt annonsekampanjer. Vi har til og med hatt spesialvisning sammen med Norges sopp- og nyttevekstforbund med foredrag om parallellene til norsk naturbruk! ler han.

Bak «Trøffeljegerne fra Piemonte», eller «The Truffle Hunters» som den heter på originalspråket, står de to amerikanske regissørene Gregory Kershaw og Michael Dweck. De opplyser ifølge en pressemelding at ideen til filmen ble født da de tilfeldigvis var på ferie i samme norditalienske landsby.

– Etter hvert fant vi ut at byen hadde en hemmelighet: Det var trøffeljegere her. Bare noen få, utvalgte gamle menn og hundene deres, som dro ut i skogen midt på natten for å jakte på den dyreste råvaren i verden – den hvite trøffelen. Og ingen ville fortelle oss hvem de var, forteller Dweck.

Rike liv

Med tålmodighet og research fant de frem til gamlekarene, og kom angivelig overraskende tett innpå dem.

– Italienerne kaller dem «fjellfolk». De lever isolert for å bevare hemmeligheten, slik de har gjort gjennom seks eller sju generasjoner, sier Michael Dweck om filmens hovedpersoner.

Den andre regissøren, Kershaw, tror filmens appell til kanskje uventet mange publikummere ligger ikke bare i at den er en feiring av menneskelivet, men også at pandemitiden har spilt inn.

– Teknologi er fantastisk, men den har også tatt fra oss noe – den fysiske tilknytningen til et nærmiljø, tilknytningen til maten vi spiser, tilknytningen til tradisjonene som har holdt oss sammen, tilknytningen til naturen. Trøffeljegerne har alt dette. Og vi så hvor rikt det kan gjøre et liv, sier han i filmnotatene.

Truede trøfler

Ifølge DN , som skrev om trøffeljakten i Piemonte for et par år siden, er den hvite trøffelen som feelgodfilmen handler om likevel truet fra mange hold:

Ikke bare mister den terreng til et økende antall vinmarker, mens vinprodusenter som bruker kjemikalier ødelegger for trøffelveksten i nærliggende skoger. For Piemonte er også et av Italias mest berømte områder for vindyrking; hjemstedet til blant annet Barolo-vinen.

Og selv om flere vil jakte det avisen kaller «det hvite gullet», er det få som vedlikeholder skogene, som gror igjen. Filmen skildrer selv hvordan trøffelhundene forsøkes forgiftes av ukjente gjerningsmenn, mens også klimaendringer gjør seg gjeldende.

Annonse
Annonse
Annonse