Film og tv
Musiker Kriss Stemland mener NRK i større grad burde få norske komponister til å lage ny original musikk til sine TV-programmer. TV-sjef Arne Helsingen viser til at for eksempel Röyksopp (avbildet fra Øyafestivalen i 2009) har komponert vignetter til NRKs nyhetssendinger.
Kyrre Lien / NTB
– NRK bør hyre komponister til å lage musikk til tv-serier framfor å ty til lettvinte hitlåter
I går avslørte Klassekampen at flere av NRKs TV-programmer bruker en svært lav andel norsk musikk .
Musiker Kriss Stemland mener komponister bør få lage ny musikk til flere tv-programmer, og NRK saboterer for seg selv.
Bare tre av 14 aktuelle TV-programmer på NRK har spesialskrevet musikk av betydelig omfang ifølge Klassekampen. Alle har norske komponister.
Musiker Kriss Stemland mener NRK bør bli langt flinkere til å bruke originalmusikk.
– I programmer som «Valpeskolen» og «Mesternes mester» bruker NRK «superhits» som absolutt alle har et forhold til, og plasserer dem på tilfeldige steder i programmet. Det virker ikke som de bryr seg om musikken, men at de bruker hva som helst så lenge folk har hørt om det, sier Stemland.
Nylig skrev han et innlegg på debattplattformen Trønderdebatt, der han ba NRK om å la musikerne gjøre det de kan best. Det finnes så mange flotte komponister, produsenter og musikere her i landet som kan gjøre en utmerket jobb med å lage originalmusikk, mener han.
TV-sjef Arne Helsingen er glad for innspillet fra Stemland, og påpeker samtidig at gjennomgangen av de aktuelle TV-seriene Klassekampen har gjort, kun er et øyeblikksbilde.
Musikken i en TV-serie diskuteres grundig når et prosjekt utvikles og planlegges sier Helsingen, og presiserer at det er en overordnet målsetting for NRK å fremme og bruke norsk musikk. I tillegg viser han til at NRK har mange norsk-komponerte vignetter, at store dramaproduksjonene og dokumentarer ofte har spesialskrevet musikk, og at det blir laget originalmusikk til NRKs julekalenderserier for barn. For eksempel lagde den norske elektronikaduoen Röyksopp i 2015 nye vignetter til NRKs nyhetssendinger, deriblant Dagsrevyen.
– Vi skal hele tida se på forbedringer i måten vi løser oppdraget på. Det er veldig ulikt hvilken funksjon musikken har i programmene våre. Drama er kanskje det tydeligste eksemplet på at musikken kan ha enormt mye å si, mens for andre produksjoner er det med på å skape en stemning eller følelse, sier han.