Film og tv

Tom Cruice og «Mission Impossible» var i Norge i fjor fikk de 50 millioner kroner i refusjonsstøtte gjennom insentivordningen. De norske filmkommisjonene mener mange flere internasjonale film- og TV-innspillinger bør få støtte i året.

– Norge må få på plass en bedre insentivordning

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble det kjent at hele insentivordningen for 2021, 68.6 millioner kroner, går til ett filmprosjekt: Storfilmen «Scorpio», av samme produsent og norske tilrettelegger som «Mission Impossible»-filmene med Tom Cruise.

De norske filmkommisjonene, som jobber med å få internasjonale film- og TV-innspillinger til Norge, skrev sist uke et felles brev til kulturminister Abid Raja (V). Også organisasjoner utenfor filmbransjen som LO, NHO Reiseliv og Virke Reiseliv har underskrevet brevet. Her ba de kulturministeren ta grep og øke rammene for insentivordningen.

Etter onsdagens tildeling av insentivmidler rykker de ut med en ny felles uttalelse.

«Det er åpenbart at den norske insentivordningen ikke er dimensjonert for det internasjonale markedet» skriver filmkommisjonene. Uttalelsen kommer fra den nasjonale filmkommisjonen sammen med de fem regionale filmkommisjonene i Oslo, Lillehammer, Bergen, Tromsø og Trondheim.

– Nå er alle midlene for 2021 brukt opp. Da har vi ikke mer å tilby. Ved denne søknadsrunden var det innspillinger for over en milliard kroner som vi går glipp av i Norge, sier Truls Kontny. Han er leder for den nasjonale filmkommisjonen.

En rekke bransjeaktører og opposisjonspolitikere har reagert på at ordningen er for liten til å romme alle som ønsker å gjøre innspillinger i Norge.

Kontny mener det er den dårligste insentivordningen i Europa.

Insentivordningen ble opprettet i 2016. Ordningen går ut på at produsenter får tilbakebetalt 25 prosent av utgiftene ved internasjonale innspillinger i Norge. Kontny påpeker at Norge ikke gir penger til filmproduksjoner, men at det er en rabattordning. Da Tom Cruice og «Mission Impossible» var i Norge for å spille inn actionscener i fjor, fikk det refusjonsstøtte på 50 millioner kroner gjennom insentivordningen – mens staten sitter igjen med en milliard i omsetning.

En rekke europeiske land har nå styrket sine insentivordninger som en del av koronakrisetiltak. Filmkommisjonene mener Norge bør gjøre det samme. Filmkommisjon-leder Kontny mener en automatisering av ordningen kan kickstarte den norske økonomien etter korona, og ville gitt arbeidsplasser til filmbransjen og tilstøtende næringer.

Powered by Labrador CMS