Annonse
Regissør og produsent Henrik M. Dahlsbakken mener fjerningen av etterhåndsstøtten vil få store konsekvenser. Foto: Berit Roald / NTB
Henrik M. Dahlsbakken

– Fjerningen av etterhåndsstøtten gjør det umulig å produsere film uten godkjenning fra filminstituttet

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Norsk Filminstitutt (NFI) har nå besluttet å fjerne muligheten for etterhåndstilskudd for filmer som ikke allerede har fått støtte gjennom NFI-systemet.

I 2019 ba Kulturdepartementet NFI om å gjennomgå og modernisere tilskuddssystemet. Fredag fastsatte NFI sine endringer i tilskuddsordningene til film- og TV-produksjon.

Endringsforslagene har vært ute på høring i høst, og siden har debatten rast filmbransjen. Mest omdiskutert var endringen i etterhåndsstøtten.

– Dette vil gjøre det nærmest umulig å produsere film uten en form for godkjenning fra filminstituttet. NFI blir som Statens Filmsentral, der makten over hvem som får lage film i Norge samles på få hender, sier Henrik Martin Dahlsbakken til Dagsavisen.

Dahlsbakken har produsert sine filmer med privat kapital fra store nordiske kino- og filmaktører som Nordisk Film og SF Studios, og uten forhåndsstøtte fra NFI, men med etterhåndstilskudd basert på antall solgte billetter.

Etterhåndstilskuddet er en automatisk ordning der NFI matcher en films billettinntekter etter et visst antall solgte billetter. Selv har NFI argumentert med at etterhåndstilskuddet er vanskelig å budsjettere for, og gjør det vanskeligere for dem å styre tilskuddsmidlene etter filmpolitiske mål.

Dahlsbakken tror det blir vanskelig å tiltrekke seg privat kapital uten garantien om etterhåndstilskudd. Dermed blir det bare én vei inn i norsk filmbransje mener han, nemlig gjennom NFI. For Dahlsbakken som uavhengig produsent får derfor disse endringene alvorlige konsekvenser, ifølge ham selv.

NFI-direktør Kjersti Mo sier derimot at de nye forskriftene for tilskudd er ett av flere grep for å løfte norsk film- og tv-produksjon.

– Å få kontroll på fondsbudsjettet er en forutsetning for å arbeide for de mange politiske målsettingene, innenfor filmfondets begrensede midler. Vi har det siste året fordypet oss i hvilke endringer som venter den audiovisuelle sektoren, og på denne bakgrunnen utarbeidet en ny strategi hvor ett av innsatsområdene våre nettopp er å stimulere til en bredde av finansieringskilder til norske filmer, spill og serier. Globaliseringen og digitalisering utfordrer de eksisterende forretningsmodellene, men bidrar samtidig til at det aldri har vært mer penger til produksjon av norsk film enn det er i dag. NFI ønsker å være en samspillsaktør for norske historiefortellere i dette landskapet og bidra til å åpne nye dører og muligheter.

Annonse
Annonse
Annonse