Annonse
– Jeg ser ikke filmen hver gang. Det er ikke bare lett å se seg selv så mye på skjermen. Jeg har prøvd å være ærlig med noen store temaer, sorg, ensomhet, glede, sier Renate Reinsve om Julie-rollen i «Verdens verste menneske», her i en scene med Anders Danielsen Lie. Foto: Oslo Pictures / SF Studios
Renate Reinsve om å se seg selv på filmlerretet

– Det er ikke bare lett

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Renate Reinsve har fartet rundt i inn- og utland for å fronte filmen som ga henne en historisk pris for norsk film i Cannes. Men selv har hun bare sett «Verdens verste menneske» to ganger.

Renate Reinsve har ikke bare gjestet røde løpere i det store utland etter Cannes-triumfen i sommer: I forrige uke tro hun til på førpremierer i tre norske byer, og gjør det ytterligere tre ganger til før festpremieren i Oslo fredag 15. oktober. Ikke er hun ferdig da heller, for da følger såkalte spesialvisninger i to byer til.

Mens hun presenterer filmen i forkant, og kommer tilbake etter rulletekstene, forlater hun salen under selve visningen på førpremierer og festivaler – og sier dette om årsaken:

– Jeg ser ikke filmen hver gang. Det er ikke bare lett å se seg selv så mye på skjermen. Jeg har prøvd å være ærlig med noen store temaer, sorg, ensomhet, glede, sier Renate Reinsve, som dermed bare har sett filmen hun storspiller i to ganger. Første blikk var som å se «en minnebok over de fine dagene på filmsettet». Neste gang var i Cannes, og det var «skikkelig vanskelig» med 3.000 i salen, røper hun:

– Jeg var utrolig nervøs og selvforakten var på topp. Jeg sto og gjemte meg i et hjørne på premierefesten. Jeg er litt redd for å se den nå tredje gang. Det blir på den norske premieren med venner og familie, det gleder jeg meg til, sier Reinsve om den forestående festgallaen førstkommende fredag.

Mer vanlig nå

Det har i en årrekke vært vanlig med slike turneer til kinoer rundt i landet for dokumentarfilmer, og i senere år også for fiksjonsfilmer som Joachim Triers nyeste, forteller produsent for «Verdens verste menneske», Thomas Robsahm. Selv begynte han med slike rundreiser på slutten av 1990-tallet med Margreth Olins filmer.

– For Olin var det helt avgjørende for å bygge hele hennes karriere. Hun fikk et like stort publikum ute i landet som i Oslo, noe en god del andre norske filmer sliter med. Det å knytte seg opp til publikum også utenfor Oslo er viktig; å gjøre noe ekstra for dem som ikke bor i storbyene, sier filmveteranen, som tror publikum er opptatt av å få en opplevelse utover selve filmen, der det er stas å møte filmfolkene.

– Jeg har vært rundt med «A-ha – The Movie» på snart 20 steder med slike visninger. Det er fulle hus når det er regibesøk, sier Robsahm, som sier dette er en måte ikke bare å gi noe til akkurat den enkeltforestillingen, men også til å trekke flere folk til nye visninger via «word of mouth»:

– Jeg tenker at dette bare blir viktigere og viktigere etter hvert nå som vi konkurrerer med alle mulige andre tilbud.

Føler seg nær

Men hvordan er det å møte filmens publikum ansikt til ansikt så mange ganger, spør vi Reinsve, som altså spiller hovedkarakteren Julie gjennom to feilede forhold og runder med hva hun skal bli i livet.

Det ble norsk filmfest da Renate Reinsve vant en historisk pris under filmfestivalen i Cannes for beste kvinnelige skuespiller, i Joachim Triers film «Verdens verste menneske» i juli. Foto: AP

– Jeg er så glad i dette prosjektet og så personlig engasjert at jeg synes det er en glede å få snakke om den litt til. Jeg ser nye perspektiver av filmen når jeg snakker med andre om hva filmen handler om. Jeg er blitt veldig overrasket over hva i filmen som treffer forskjellige mennesker, svarer hun:

– De føler seg veldig nær karakterene og spesielt Julie. Både folk på min alder og av alle kjønn blir truffet av filmen, så vel som bestemoren min på 80 år. Det er jo det alt dette handler om: At man samles om noe som er viktig å snakke om. Glamouren og røde løpere er en bonus, sier Reinsve, som er opptatt av å løfte frem at filmteamet har laget en film om noe de mener viktig.

– Det er hvordan man kan ha utrolig mange valg i livet, og føle seg rotløs og kaotisk på grunn av det, og kanskje også ganske trist og ensom. Vi lever i en tid hvor vi får så mye inntrykk og informasjon at det er vanskelig å forstå hvem man skal være, og hvem man skal være med, der den også stiller spørsmål ved om man kan rømme fra vanskelige ting i livet. Jeg tror det skaper angst og uro hos unge mennesker, ja – hos alle mennesker.

X-faktor-film

Parallelt med den norske reisevirksomheten har Renate Reinsve og de andre på filmlaget vært globetrottere i kjølvannet av Cannes-suksessen. Bare de siste dagene har det vært Frankrike, i forkant av kinopremiere der onsdag, samt New York, London og Reykjavik. Og mindre blir det neppe når filmen utover høsten og våren vil bli å se på kinoer i mange land, ifølge produsent Thomas Robsahm.

– De vil ønske å få besøk av ikke minst Renate Reinsve. Med denne filmen føler jeg at vi har oppnådd den x-faktoren som man ikke kan forutse, men som noen ganger skjer – som oppstår utover alt du legger ned selv av arbeid. Det har gjort at interessen for denne filmen har vært mye større enn de siste filmene jeg har vært involvert, sier Robsahm.

Han har gjestet filmfestivalen i Cannes med norske filmer før, men sier det har «vært noe spesielt» med «Verdens verste menneske». Derfor tror han også på «noen helt andre publikumstall» enn for Triers forrige filmer.

Tror på Oscar-kandidatur

I tillegg kommer faktorer som at bransjebibelen Variety har satt «Verdens verste menneske» som nummer én som Oscar-favoritt for beste internasjonale film, og at New York Times har Renate Reinsve som kandidat til beste kvinnelige skuespiller. Dette til tross for at Norge ennå ikke har lansert sine Oscar-kandidater.

– Jeg vil bli litt rystet om «Verdens verste menneske» ikke blir valgt som Norges Oscar-kandidat, sier Thomas Robsahm.

– Vi kommer i så fall til å holde «Verdens verste menneske» varm utover høsten og frem mot Oscar. Vi vil reise til Los Angeles og New York og jobbe hardt for det. Grunnen til at jeg er ekstra optimist, i tillegg til omtalen i bransjebladene, er at vi har Neon som distributør i USA. De har vunnet Oscar før, med «Parasite» i 2019, og er kjent for å gjøre gode Oscar-kampanjer. Og vi har Cannes i ryggen, lyder det avslutningsvis.

Annonse
Annonse
Annonse