Annonse
Ifølge Viaplay virker det som om nordmenn foretrekker å se bakover når framtiden er usikker – den første James Bond-filmen «Dr. No fra 1962 og «Goldfinger» (bildet) fra 1964 er blant de mest sette filmene i kanalens Bond-samling. Foto: Viaplay / Nent Group

Viaplay melder om 45 prosent økning de siste to ukene

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Forbruket til norske seere øker mest av alle de nordiske landene, ifølge en pressemelding fra Nent-gruppen. Veksten er tydelig både når det gjelder innhold for barn, så vel som for originalserier, innkjøpte serier og filmer.

Med så mange permitterte og folk med hjemmekontor har også seermønsteret vårt endret seg: Før så vi mest på kveldstid, men nå er aktiviteten spredt utover hele døgnet – ikke uventet med sterk økning i barneinnhold på dagtid.

LES OGSÅ | Sony og Viaplay vil samarbeide om seks nordiske originalserier

På kvelden ser et voksent publikum på film. I tillegg til det tradisjonelle filmtilbudet meldes det også om stor interesse for å se det som skulle vært kinopremierer på Viaplays plattform, med titler som «Emma», «The Invisible Man» og den norske dokumentaren «iHuman».

Man har dessuten solgt 70 prosent flere leie- og kjøpefilmer enn i ukene før myndighetene ba nordmenn om å holde hos hjemme. Men også krim og humor har vi sett mer på.

– Vi konsumerer flere serier og filmer enn noensinne, og Viaplay har aldri opplevd en så stor økning i antall solgte abonnementer og seere som de to siste ukene, forteller innholdsansvarlig i NENT Group, Filippa Wallestam.

Annonse
Annonse
Annonse