Annonse
Neste uke har Christopher Nolans etterlengtede storfilm «Tenet», for øvrig delvis innspilt i Oslo, premiere. Mange filmeksperter har lurt på om filmen kan trekke publikum tilbake til kinosalene. John David Washington er å se i hovedrollen og spiller blant annet mot Robert Pattinson og Elizabeth Debicki. Foto: Melinda Sue Gordon / Warner Bros. Entertainment / AP

Tror på kinoen

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Administrerende direktør Guttorm Petterson i interesseorganisasjonen Film & Kino har vært mye i mediene denne uken, ettersom filmbransjen varsler full krise. Onsdag sier han til Aftenposten at han tror publikum vil vende tilbake til kinosalen når situasjonen blir normal. Pettersen får støtte fra Morten Christoffersen i Nordisk Film Distribusjon og Jarle Namtvedt i Norsk Filmdistribusjon.

Men det er ikke bare en oppløftende hypotese: Filmbransjen er rett og slett avhengig av et kinopublikum for å overleve økonomisk.

Hele 66,1 prosent av inntektene til distributørleddet kommer fra kino, viser en rapport utført av Menon Economics på oppdrag av Kulturdepartementet fra 2018. Kun 13,4 prosent av inntektene kommer fra digitalt kjøp og leie. Og sommerens kinotall er dystre: I juni var nedgangen på 78 prosent sammenlignet med juni 2019, og i juli var nedgangen fremdeles på hele 65 prosent.

Samtidig gjør strømmeplattformene det bedre enn noensinne.

Når store selskaper som Disney velger å ha digital premiere på storfilmer som «Mulan» via egen strømmeplattform, er det mange inntekter som fullstendig bortfaller. Namtvedt i Norsk Filmdistribusjon er også redd for at folk hjemme i stua ikke er interessert i å betale kinopris for en strømmet film. Disneys «Mulan» koster 30 dollar å strømme fra Disney+ - en pris man kan tenke seg mange ikke er villig til å betale når en kinobillett ofte ligger mellom 100 og 200 kroner.

Og skulle man dekket tapet av inntekter som bortfaller når en film blir sendt rett på strømmeplattform, ville prisen for en norsk film sannsynligvis vært mye høyere enn 30 dollar, spår Namtvedt.

– I utgangspunktet er vi helt avhengig av å ha filmen ute på kino for å komme i havn økonomisk, sier han til Aftenposten.

Annonse
Annonse
Annonse