Film og tv

Nå rir Disney+ inn – med «Star Wars: The Mandalorian» som en av storsatsingene.

Disney-tjeneste vil gafle til seg

«Toy Story»-krumtappen Forky – som Emmy-vinner Tony Hale har fylt med egen angst – er bare toppen av isfjellet når Disney+ inntar Norge.

Publisert Sist oppdatert

Disney+ er strømmetjenesten som rommer det meste innen Disney-skapt og -eid innhold. Dermed er det duket for alt fra Mikke Mus-klassikere til Marvel-studioets superhelter og National Geographics dokumentarer når strømmetjenesten inntar Norden til uka.

Animasjon har vært grunnpilaren i Disney-selskapets snart hundreårige historie. Én av nysatsingene er underbruket Pixars «Forky Asks a Question», viet «Toy Story»-figuren ved samme navn.

I et knippe kortfilmer tar den elskelig naive plastgaffelen for seg problemstillinger som «Hva er penger?» og «Hva er en venn?»

– Vi kan alltid lære av enkle sannheter, sier stemmeinnehaver Tony Hale (49) til NTB.

– Selv som voksne vender vi med fordel tilbake til enkle spørsmål. Livet kan jo bli temmelig kaotisk.

Gikk i terapi

Newyorkeren Hale er mest kjent som politikerassistenten Walsh i komiserien «Veep», en rolle han vant Emmy-pris for både i 2013 og 2015. I tidligere intervjuer har han røpet at han lider av angst.

Det mener han kom godt med da han skulle utvikle Forky-skikkelsen.

– Angst handler delvis om at du iblant kan bli overveldet av livet. Gjennom en masse terapi har jeg skaffet meg verktøy og lært å takle det, sier han.

– Forky – jeg følte han ble overveldet konsekvent, så det var veldig lett å bringe det inn. Men det artige er at han ikke er redd for å stille spørsmål. Han er utadvendt istedenfor innadvendt. Jeg tror en stor del av angst handler om at du holder ting for mye inne, fortsetter Hale.

Disney «overalt»

Disney+ legger desto mindre skjul på ambisjonen om å utvide skaren av 60 millioner internasjonale strømmeabonnenter. På en pressekonferanse nylig erklærte konsernets danske regionsjef Hans van Rijn (47) at Disney+ «vil være overalt».

Overfor NTB presiserer han at konteksten var teknologiske løsninger, altså hvor tjenesten vil bli tilgjengelig bortsett fra web og mobil.

– Vi er gjennom en global utrulling i faser, kommer på flere og flere «devices», og det lages flere og flere avtaler omkring distribusjonen vår, sier Rijn, som understreker at målgruppa er hele familiespekteret.

– Hva skiller Disney+ fra andre strømmetjenester?

– Det som gjør oss unike i markedet, er at vi ikke starter fra null. Mange nordmenn har en relasjon til merkevarene våre. Posisjonen er etablert og går tilbake til Donald Duck-bladene og tradisjonen med juleshow på NRK, svarer Rijn.

– Utfordringen blir å få fram hva som finnes på tjenesten utover merkevarene, vedgår han videre – og illustrerer blant annet med Fox-signaturene «The Simpsons», «Home Alone», «Ice Age» og «Avatar».

Denne kvartetten havnet under Disney-paraplyen etter oppkjøpet av 21st Century Fox i fjor vår.

«Offentlig» bibliotek

Disney+ ble lansert i USA i fjor høst. En annen originalsatsing det knyttes forventninger til, er «Star Wars»-avleggeren «The Mandalorian», allerede klarert for andre sesong.

I sum stresser ikke Forky-Hale merkbart over konkurransen med for eksempel Netflix.

– Jeg betrakter det ikke som noen konkurranse, sier han til NTB.

– Jeg betrakter det som at Disney og Pixar har et enormt innholdsbibliotek. Dette er bare en måte å få det ut til offentligheten på.

– Hvilket spørsmål ville du gjerne hatt besvart som ikke behandles i Forky-episodene?

– Gosh, hvilket spørsmål ville jeg hatt besvart …

Hale ler så det knitrer over Atlanteren.

– Jo, «Hvorfor snakker folk så høyt i telefonene sine?» Gi meg det.

Powered by Labrador CMS