Bok

Bok om båten: – Det er bare ett hav og vi er alle i samme båt

DERFOR BOK | Da Torolf Kroglund begynte å bygge robåt, spurte han seg selv: hva er en båt dypere sett? Det ble det både båt og bok ut av.

Publisert Sist oppdatert

Torolf Kroglund

  • Yrke: Forfatter
  • Utdannelse: Litteraturviter

  • Bosted: Lillesand

  • Aktuell med boken: «Historien om båten»

  • Forlag: Cappelen Damm

Hvorfor har du skrevet denne boken?

– Jeg begynte å bygge en robåt, og stilte meg samtidig spørsmålet: hva er en båt egentlig, dypere sett. Ikke bare form, men også innholdsmessig. Det ble både båt og bok ut av dette.

Hva er de viktigste poengene som kommer frem?

– Det er bare ett hav og vi er alle i samme båt. Det betyr at båten er det fremste kommunikasjonsmiddelet for menneskeheten, og har vært det siden tidenes morgen. Båten er utgangspunktet for det globale samfunnet. Båten symboliserer både utfarten og noe som holder oss. Fra tidenes første migranter til dagens båtflyktninger. Båten bærer oss over.

Hvilke nye synspunkter og/eller teorier presenteres?

– Det at det er en trebåt som bygges gjør at man kommer tett på klodens to lunger: skogen og havet, en grønn og en blå lunge. Det er overraskende ny viten rundt hvor dårlig vi skjøtter skogene våre i Norge. Dette får vi vite fordi noe av treverket til båten må hentes fra Danmark blant annet.

Hva vil du oppnå med boken (foruten at flest mulig leser den)?

– At man lærer noe om båtens betydning for oss, og hvorfor UNESCO har utnevnt nordisk klinkbygging til immateriell kulturarv kanskje. Dette er en utdøende tradisjon og det er viktig at kunnskapen gis videre, hvis ikke forsvinner den. I tillegg håper jeg at det eksistensielle motivet der min konkrete bygging hjalp meg ut av en krise, kan hjelpe andre ut av krisesituasjoner.

Hva vil du at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest den?

– Jeg håper leseren føler seg opplyst, har lært noe nytt og samtidig hatt en god leseopplevelse som kan ha gjenklang i leserens eget liv.

Kan du nevne én person du håper leser boken – og hvorfor?

– Jeg håper Øyvind Jensen leser boken og liker den. Han var min læremester og kollega da jeg, halvdårlig etter slaget, trengte hjelp med byggingen av båten. Vår bygging sammen er beskrevet i boken og jeg er glad for det nye vennskapet med den pensjonerte tømreren og skogsmannen.

Hvilke utfordringer møtte du underveis i arbeidet med bokprosjektet?

– Da jeg hadde begynt arbeidet med båten (og boka) fikk jeg et hjerneslag. Jeg var bokstavelig talt utslått et par måneder og måtte så bruke de kommende årene på å bygge meg selv opp, samtidig med byggingen av båten og skrivingen av boka. At det ble en pandemi med pause i resten av samfunnet var sånn sett greit for min del. Båtbyggingen fungerte svært godt som opptrening etter slaget og nå er jeg mer eller mindre friskmeldt.

Hvilken bok vil du anbefale andre å lese - og hvorfor (sett bort fra din egen)?

– Reidar Müllers «Skogens historie» og Kerstin Ekmans «Herrarna i skogen» om skogen, og Fridtjof Nansens «Nord i tåkeheimen» om havet i nord. Jeg leste også Dantes storverk «Den guddommelige komedie» under pandemien og det var en stor og rystende opplevelse.

Hvilken forfatter har betydd mye for deg – og hvorfor?

– Knut Hamsun var noe av det første jeg leste av ordentlig litteratur som tenåring, og som jeg fremdeles har stor glede av.

Hva er det viktigste du har lært under koronapandemien?

– I enhver krise ligger det også en mulighet. En må bruke godt med tid til å leve med endring (som uansett skjer, hele tiden).

Hvis du måtte velge?

Jo Nesbø – Karl Ove Knausgård

Espresso – Filterkaffe

Musikk – Podkast

Avis på papir – Avis på nett

Dagens Næringsliv – Klassekampen

Åsne Seierstad – Tor Bomann-Larsen

Lese bok – Høre bok

Sakprosa – Skjønnlitteratur

Film på kino – Film hjemme

Ved sjøen – På fjellet

Powered by Labrador CMS