Bok

Konsernsjef i Gyldendal, John Tørres Thuv.

Historisk høy omsetning for Gyldendal

Gyldendal økte i fjor inntektene med 8 prosent, mens veksten var på 16 prosent i 2020. Inntektene har økt med 500 millioner kroner de to siste årene. En viktig bidragsyter til inntektsveksten er målrettede digitale satsinger.

Publisert Sist oppdatert

Totale inntekter fra heleide og deleide selskap ble 2,7 milliarder og driftsresultatet (justert EBITDA) ble 145 millioner kroner, skriver forlaget i en pressemelding.

– Digitaliseringen har skutt fart i bokbransjen de siste to årene, og 2021 markerer trolig året da volumet av solgte e-bøker, lydbøker og digitale læremidler for første gang var større enn salget av papirbøker. Utviklingene har bidratt til at bransjen har vokst gjennom pandemien, og vi er fornøyde med at vi har realisert en stor del av denne veksten, sier John Tørres Thuv, konsernsjef i Gyldendal ASA.

Resultatet i 2021 svekkes like fullt mot året før. Resultatnedgangen skyldes utviklingen av en bred portefølje av satsinger for å møte endrede kundebehov og sørge for at innholdet konsernet skaper, engasjerer og når enda flere. I tillegg påvirkes resultatet av noen engangseffekter og svekket lønnsomhet i ARK, også som følge av en lengre periode med stengte butikker.

Gyldendal solgte og distribuerte mer enn 10 millioner papirbøker, e-bøker, lydbøker og digitale lisenser i 2021. Konsernet rundet 4 millioner digitale kunderelasjoner gjennom abonnement, lisenser og medlemskap. I fjor kom 40 % av Gyldendals inntekter fra digitale formater, plattformer og tjenester.

Gjennom året har Gyldendal styrket posisjonen som den klart største leverandøren av læremidler til norsk skole. Innen høyere utdanning har digitaliseringen hittil kommet kort, men konsernet investerer nå i flere initiativer for å møte veksten som forventes her.

Netthandelen fortsetter veksten og bidrar til at ARK befester posisjonen som Norges største forhandler av bøker. Gjennom kjøpet av Forlagssentralen i fjor utvikles distribusjonsleddet, noe som skal komme netthandel, butikker og kunder til gode. Konsernet har også videreutviklet satsingen på lydbøker, originale lydhistorier og podcast, og etablert nye digitale tjenester som engasjerer lesere og hjelper elever og studenter.

Digitaliseringen bidrar til at nye konkurranseflater oppstår, ikke bare over landegrensene, men også mot andre mediebransjer.

– Det stiller krav til vår omstillingsevne, men vi møter disse endringene offensivt fra et solid utgangspunkt. Selv om digitaliseringen preger utviklingen i bransjen og i Gyldendal, er kjernen av det vi driver med den samme – å skape og formidle litteratur, kunnskap, samfunnsforståelse og underholdning, sier Thuv.

Styret foreslår at det utbetales et utbytte på kr 10,- per aksje, som er i tråd med selskapets utbyttepolitikk.

Hele årsrapporten kan leses her

Powered by Labrador CMS