Annonse
I heisen med et smil: Håkan Rudels, sjef for den svenske forlagsgiganten Bonnier (t.h.) sammen med Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Bonnier Norsk Forlag. Foto: Susanne Walström

Strawberry-forlaget skifter navn – og vil inn i Forleggerforeningen

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Bare få dager etter at Petter Stordalen sa takk for seg i forlagsbransjen, skifter Strawberry Publishing nå navn til Bonnier Norsk Forlag.

Det skjer fra nyttår, og da akter forlaget også å søke medlemskap i Forleggerforeningen sammen med de heleide imprintene Bastion og
Pitch.

– Nå skal vi utfordre bransjen ytterligere og ta vår plass i den norske kulturhistorien, sier Håkan Rudels, CEO i Bonnier Books AB, ifølge en pressemelding.

Strawberry Publishing klarte på sine tre år å bli Norges fjerde største allmennforlag, noe Rudels kaller «et fantastisk utgangspunkt for Bonnier Norsk
Forlag å bygge videre på».

– Nå øker vi ambisjonene noen hakk, sier Bonnier-sjefen, som leder et av Europas største forlagshus med forlag i syv land og omsetning på rundt syv milliarder kroner.

Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Bonnier Norsk Forlag, sier at et viktig steg på veien «vil være å sikre at forfatterne blir bedre ivaretatt og at flere kan leve av forfatterhåndverket».

– Om ikke, vil talenter gå tapt til andre uttrykk som spill og film. Vår ambisjon er å
utgi alle typer litteratur, fra poesi til krim, fra influenserbøker til historiske dokumentarer og av debutanter så vel som etablerte forfattere, sier Henriksen.

Om den kommende medlemssøknaden uttaler han ifølge pressemeldingen:

– Forleggerforeningen viser at de jobber svært godt politisk, og vi gleder oss til å bli medlem og ta en aktiv posisjon i arbeidet med bokloven og andre viktige spørsmål for bokbransjen.

Annonse
Annonse
Annonse