Jo Nesbø er klar med en ny podkast, et lyddrama som blir formidlet av skuespillerne Anders Baasmo og Agnes Kittelsen. 17. november slippes «London» på Podimo.
Foto
Heiko Junge / NTB
Jo Nesbø klar med podkast

– Jeg er en historieforteller – ikke en papirprodusent

Publisert: 17. november 2021 kl 11.02
Oppdatert: 17. november 2021 kl 11.03

– «Undergraver du ikke papirboken?» spør de meg. Men jeg er en historieforteller – ikke en papirprodusent, sier Jo Nesbø, som nå går entusiastisk inn for lyddrama.

Onsdag slippes lyddramaet «London», bygget på en av hans noveller, løs på plattformen Podimo. Å høre blir Anders Baasmo og Agnes Kittelsen.

Jo Nesbø sier til NTB at han «fikk lyst til å lage en mellomting mellom lydbok og radiodrama, og hevder han gjør denne podkastsatsingen på lyddrama ene og alene ut fra «en vurdering av hva vi synes er gøy».

– Det er nytt og spennende og gøy å se hva vi får til med to gode skuespillere og historien om to mennesker om bord i et fly ved siden av hverandre. Når du i praksis har tatt ditt eget liv og nedtellingen har startet, og det skjer noe som gjør livet verdt å leve: Hva gjør du da? sier han om handlingen.

Elsker Radioteatret

Den verdenskjente krimforfatteren vokste opp med Radioteatret og «elsker det».

– Jeg kommer i stemning bare jeg hører stemmen til Nils Nordberg!

Men han lar seg dessuten inspirere av amerikansk lyddrama og forteller begeistret om hvordan innspillingen der borte «nesten er som på et filmsett» – innspilt på location. Foregår scenen på en restaurant, filmes det i slike omgivelser

– Hvis romanen overlater mest til leserens egen fantasi, der filmen sier mye, så befinner lyddrama seg et sted imellom. Det krever fantasi, intelligens og forestillingsevne, mener Jo Nesbø.

– Dine bøker og skriverier skildrer gjerne begivenhetene ganske så grafisk, hvordan blir det for dem å melde overgang til lydformatet?

-Det får du se, nei – høre! retter Jo Nesbø seg selv opp.

Kanskje Hollywood-film også

«London» er ifølge Nesbø en såkalt dialognovelle, og har i lyddramaform Anders Baasmo og Agnes Kittelsen på rollelisten. Rollekarakterene deres sitter side om side i hvert sitt flysete, underveis mot den titulære byen.

Dette er de eneste elementene, noe som gjør at forfatteren selv mener den egner seg til formatet – selv om han ikke skrev novellen, som kom i 2020, med det i tankene. Samtidig ble det i fjor kjent at Ben Stiller kjøpte filmrettighetene til «London».

– Miksen med fortellerstemme, som også har en indre dialog gående, og vanlig dialog gir større spillerom, mener Nesbø – som skrev manuset til «London» selv.

Det gjorde han etter å ha gransket hvordan Gjermund Eriksen, skaperen av TV-serier som «Mammon» og «Furia», skrev manuset til «Sjalusimannen» – første Nesbø-verk ut som lyddrama. Dette lyddramaet, som tar utgangspunkt i tittelnovellen, kom ved påsketider.

Om bord hos Podimo

Jo Nesbø utkom nemlig med hele to novellesamlinger i år, «Sjalusimannen» og «Rotteøya», og gjorde et uvanlig valg: Han ga ut lydversjonen først, før novellene fant veien til papir mellom permer.

«London»-lyddramaet slippes på Podimo, i et samarbeid med Nesbøs forlag Aschehoug. Den danskeide plattformen skriver i en pressemelding at de utvikler nye konsepter og andre måter å konsumere lyd på, utover det man forventer av en slik lydplattform. Og norgessjef i Podimo, Fride von Porat, er stolt over at Jo Nesbø nå skal bidra med innhold til plattformen.

– Nesbø er en av verdens mestselgende krimforfattere og alle vet at han lager innhold av ypperste kvalitet. Når vi i tillegg har fått med oss talentfulle skuespillere kan det ikke bli annet enn suksess. Dette gleder vi oss til å kunne dele med lytterne, uttaler hun.

– Sterk historie

Anders Baasmo mener dramatiseringen gjør formidlingen ekstra sterk, heter det i en uttalelse:

– Dramatiseringen gir historien innlevelse og lytterne kan høre hvordan stemninger og følelser kommer til uttrykk. Det er dette som skiller lyddrama fra en typisk lydbok.

Motspiller Agnes Kittelsen spiller hovedpersonen Maria, som i lyddramaet har blitt bedratt av sin ektemann og beste venninne, noe som gjør at hun har bestilt et drap – på seg selv – i løpet av de neste tre ukene.

– Det er en sterk og nervepirrende historie i ekte Nesbø-stil, har Kittelsen uttalt.