Annonse
Victor Sotberg og «Bare Victor» har høyest opplagstall blant fjorårets bøker skrevet av influensere. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Hard konkurranse i «influenser-bokbransjen»

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Nylig ble det kjent at VG og Max Social kaster seg inn i «influenser-bokbransjen».

Det nye forlagets første utgivelse blir «Gi meg alle detaljene» av influenser og tidligere blogger Linnéa Myhre, med et førsteopplag på 13.000 eksemplarer. 

Men i konkurransen er hard i «influenser-bokmarkedet». Flere store aktører som Kagge Forlag, Cappelen Damm og Strawberry Publishing har også satset hardt innenfor samme marked. Gyldendal Aschehoug og Egmont Publishing har også flere «influenser-bøker» i katalogen.

Hos Kagge Forlag gjorde VG-profil Mads Hansen i fjor det godt med boka «Min Instastory». Sjefredaktør i Kagge Forlag, Tuva Ørbeck Sørheim, sier til Kampanje at forlaget hadde et rekordår i fjor, og at det ikke er rart flere vil satse på «Influenser-bøker» når det selger bra.

Influenser og tidligere blogg-dronning Sophie Elise Isachsen gikk i 2019 fra Cappelen Damm til Strawberry Publishing. I 2020 ga hun ut boka «Ting jeg har lært» som fikk svært stor omtale og oppmerksomhet i media og har nå et opplag på rundt 40.000. I ukene rundt utgivelsen gikk boka til topps på den norske bestselgerlista – uansett sjanger.

I 2019 ga Stordalens forlag ut kokeboka «Fattig Student» av mat-influenseren Karen Elene Thorsen, som står bak Instagram-kontoen med samme navn. Bokens opplag er på 70.000. Totalt har Strawberry Publishing syv «influenser-utgivelser».

Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Strawberry Publishing tror en av årsakene til suksessen er at influensernenes følgere gir bokutgivelsene en ferdig definert kjernemålgruppe. Slik er man sikret at nyheten om en bokutgivelse når de rette leserne.

Henriksen ser sier til Kampanje at han ønsker nye aktører som VG og Max Social velkommen, og avviser at de nå kommer til å trappe opp sin «influenser-satsning» som følge av økt konkurranse. 

Et av landets største influenser-byråer, Egmont People, hadde en samlet omsetning på 70 millioner i året i 2019. I fjor ga de ut «Råsterk Hjemme» av influenser Jørgine Massa Vasstrand, bedre kjent som Funkygine. Boken hadde et opplag på 25 000 eksemplarer. I år planlegger de hele ti nye influenser-bøker. 

Topp fem «Influenser-bøker» i opplagstall:

Victor Sotberg «Bare Victor» (Gyldendal) – 45.000

Sophie Elise Isachsen «Ting jeg har lært» (Strawberry Publishing) – 40.000

Karoline Krøvel Midtbø «Fra Karoline til Karokul - 16 år - 300 000 følgere» (Kagge Forlag) – 40.000

Mads Hansen «Min Instastory» (Kagge Forlag) – 37.000

Jørgine Massa Vasstrand «Råsterk Hjemme» (Egmont Publishing) – 25.000

 

Annonse
Annonse
Annonse