Annonse
Hanne Kristin Rohde er våraktuell med krimromanen «Det du ikke vet». – Jeg inngikk tidlig en pakt med meg selv om ikke å skrive unødvendig mye vold inn i bøkene mine, sier hun til NTB. Foto: Trond Heggelund
Rohde enig med anmelder

– Det blir fort unødig mye tortur og blod i krimbøker

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

Hun forlot politiet, men vender ofte tilbake til fæle åsted i bøkene sine. Likevel har krimforfatter Hanne Kristin Rohde inngått en pakt med seg selv. Det skal ikke være mye vold i bøkene hennes.

Dette bestemte den våraktuelle forfatteren seg tidlig for.

– Allerede under arbeidet med «Mørke hjerter» i 2014 bestemte jeg meg for at det ikke skulle være detaljerte blodsutgytelser i mine bøker. Jeg synes det er leit at vold og tortur skal få økt plass. For meg blir blodsutgytelser det motsatte av kvalitet. Jeg håper flere ser verdien av mindre vold i krimbøker, sier krimforfatteren til NTB. Dermed sier hun seg enig med bokanmelder Cathrine Krøger som skriver i Dagbladet at det blant annet fra svensk forfatterhold har blitt lansert spekulativ og bestialsk krim på løpende bånd,

– Så sitter jeg kanskje i glasshus siden jeg skriver om drap til underholdning. Drap er jo ikke koselig, men plottene kan formidles med både spenning og kløkt, uten å vippe over i det spekulative, mener Rohde videre. Og mener hun ser hva det er som fører til en stadig drøyere krimlitteratur:

– Vi ser jo i samfunnsdebatten at skal du bli hørt, må du ofte spisse formuleringene til det polariserte. Enda det vi trenger mer av, er hjerterom og fleksibilitet. Tendensen ser ut til å ha innhentet disse krimforfatterne du sikter til. Jeg håper skuta snur.

– Ikke debrif

I 2014 sa Hanne Kristin Rohde opp stillingen i Oslopolitiet og gikk over til å holde foredrag og skrive bøker. Som skrivende vender hun imidlertid blikket mot samfunnets skyggesider, og man kan spørre seg om dette er en måte å bearbeide tøffe opplevelser fra politijobben på.

– Nei, det ligger ingen debrif i bøkene mine. Jeg høster av 25 års erfaring i politiet, erfaring fra saker, fra kollegaer og fra egne refleksjoner. Det er så mye som skjer i Norge som det ikke snakkes om, kulturer som flyter under radaren, utfordringer det ikke er akseptert å snakke om. Da er det befriende å sette ord på dilemmaer og krim i fiksjonsform, sier forfatteren. Som ikke er redd for å komme med samfunnskritikk i bøkene om Wilma Lind. Som politireformen – eller unge som ikke blir tatt vare på.

– Etter å ha reist mye med foredrag, vet jeg at politireformen ikke oppleves utelukkende som en gavepakke i distriktene der avstandene har blitt for store. Dertil kommer at ikke alle mennesker har tilgang til, eller ork til å lese handlingsplaner eller lange avisartikler. Vi er like forskjellige som fingeravtrykkene våre. Derfor er det viktig for meg at hver bok med Wilma gir tilgang til refleksjoner. Så er det opp til leserens eget ønske å fange opp, gruble over eller konsentrere seg utelukkende om plottet, framholder hun.

Katastrofetanker

Wilma steg opp fra boksidene til Rohde en gang i 2014, men ikke alle vet hva som var med på å inspirere fram karakteren.

– Hun oppsto da jeg fulgte Cecilie Skog på en av hennes utflukter. Jeg husker at jeg tenkte at denne vakre kvinnen, hun er virkelig et forbilde. Og da bestemte jeg meg for at Wilma skulle være like vakker og like sterk som Cecilie, med en dæsj av erfaringen til Hanne Kristin, sier forfatteren – som kjenner seg igjen i Wilma når det gjelder at man kan kjenne seg både sterk og svak på en gang.

Og apropos det: Hvordan har Hanne Kristin Rohde hatt det i koronatiden, en tid som har krevd mye av de fleste.

– Jeg har hatt det bra, selv om jeg har fått utfordret meg kraftig både i forhold til økonomi og katastrofetanker. Jeg savner kontakt med mennesker, men nyter å være hjemme og øke den kreative kapasiteten, gå turer, regulere livet her og nå og ikke etter en heseblesende timeplan.

– Dessuten har jeg erfart at veien til relasjonsopplevelser ikke trenger å bety fysisk nærvær, sier hun.

Underfundigheter

«Det du ikke vet» er Rohdes femte roman med Wilma Lind i hovedrollen – og den først på tre år.

Om hvorfor vi skal plukke opp akkurat hennes bok i krimroman-racet fram til påske, sier hun:

– Først og fremst fordi boka ikke inneholder spekulative voldsscener. Det er mange med meg som ikke orker mer gørr. Dernest fordi boka byr på mysterier mellom mennesker, underfundigheter som en etterforskning må avdekke for å lykkes. Å være en del av et samfunn er noe av det mest kompliserte vi gjør, selv om vi gjør det hele tiden.

– Når noen bestemmer seg for å lage et samfunn i samfunnet, da kan mye gå galt. Ikke helt ulikt verden i dag. Og: For dem som har blitt glad i Wilma, kan jeg røpe at hun sliter psykisk etter drapsforsøket på sønnen, at hun føler seg dønn ensom, men at også hun finner en nødutgang, forteller forfatteren – som du også ser i TV-programmet «Åsted Norge».

Fakta om Hanne Kristin Rohde:

* Hanne Kristin Rohde er utdannet jurist og har jobbet i politiet i 25 år.

* De første fem årene var hun politijurist, deretter har hun vært i ulike topplederstillinger politiet, senest som leder for Seksjon for volds- og seksualforbrytelser i Oslo politidistrikt.

* I 2014 sa hun opp sin stilling og hun er nå forfatter og foredragsholder på heltid.

* Hun har gitt ut krimromanene «Mørke hjerter», «Bare et barn», «Gudmoren» og «Offerdyr», alle med politilederen Wilma Lind i hovedrollen. Nå kommer den femte, «Det du ikke vet».

* Hun har også skrevet sakprosaboka «Kjemp for alt hva du har kjært», som handler om å finne fram til urkraften i seg.

* På barnebokfronten har Rohde gjort seg gjeldende med Blålys-serien, en bokserie for lesere mellom 9 og 14 år.

Kilde: Kagge forlag

Annonse
Annonse
Annonse