Bok

Sjefene for God natt, Oslo - Lisa Maria Berg og Silje Lindberg - har begge bakgrunn fra teater og lager en annerledes festival som trekker flere yngre publikummere enn litteraturfestivaler flest. Foto: Marius Larsen

– Vi har pandemien som bakteppe, men ser fremover og spør «Hva skjer nå?»

Mens mange av sommerens litteraturfestivaler gikk koronadukken og ble virtuelle, er det snart duket for en ekte liveutgave – som naturligvis er preget av den nye hverdagen. På flere vis.

Publisert Sist oppdatert

– Pandemien er bakteppet. Men det skal ikke handle om korona og karantene – men om å se fremover. Det er stikkordet for 2020-festivalen: «Hva skjer nå?», sier de to nybakte sjefene for God natt, Oslo.

Når Lisa Maria Berg og Silje Lindberg debuterer som litteraturfestivalsjefer, må sistnevnte medgi at de nok har en uventet bakgrunn i slik sammenheng.

– Vi er begge utdannede skuespillere som lager egne forestillinger i egne kompanier. Vi har hatt spennende samtaler om hvordan formidle litteratur. Fordelen av å komme fra et annet kulturfelt, er måten vi ser formatet på, sier Lindberg til NTB.

Yngre enn vanlig

God natt, Oslo går av stabelen tirsdag 11. august og onsdag 12. august på SALT havnelangs i hovedstaden, der man tar i bruk flere scener for å formidle forfatterne og deres litterære verk eller karrierer.

I Pyramiden er det sitteplasser til 200, vel innarbeidet også smittevernmessig etter kulturscenens sommerlige konsertrekke. Beduinteltet rommer 140, i badstuen Ardna kan 40–50 sitte svett – men i riktig avstand, mens båtscenen kalt M/S «Gravøl» tar om bord 50.

De to første årene viste seg å dra et yngre publikum enn litteraturfestivaler generelt, noe de to nye sjefene ønsker å videreføre.

– Målet er å ha en kombinasjon, slik vi har på scenen, der alle aldre er representert blant forfatterne og debattantene, sier Silje Lindberg.

Klima og apokalypse

God natt, Oslo byr for eksempel på sitt eget klimatoppmøte – siden det globale i Glasgow ble koronautsatt. Der bringer man inn biolog Dag O. Hessen, science fiction-forfatter Cornelius Jakhelln og «Kjære Grønland»-miljøpoeten Ida Frisch.

Foto Jan Grue, her fotografert da han i fjor mottok Kritikerprisen, møter Thomas Hylland Eriksen under tittelen «Apokalypse nå! på litteraturfestivalen God natt, Oslo. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

På samme vis samler festivalen et knippe av tidens debattanter, for å la dem møtes på scenen og ikke bare i avisspalter og sosiale medier. Det er Inger Merete Hobbelstad, Babak Behrad og Selma Moren, ledet av Morgenbladets Markus Slettholm, som skal ta tempen på debattklimaet – og snakke om man for eksempel må like det man leser for å lese det, og hva som er lov til å si.

Under tittelen «Apokalypse nå!» tar Jan Grue og Thomas Hylland Eriksen fatt i hvordan vi skal fortelle historien om den merkelige tiden vi nå er i. «To kloke menn som kan åpne opp noen rom for oss», sier Lindberg om møtet.

Også Tove Nilsen og Vigdis Hjorth skal sette hverandre stevne, for å snakke om relasjoner – og hvordan bøker kan oppdra sine lesere, støtte dem som en mor og far.

Ord etter krisen

Mer tradisjonelle forfattersamtaler blir det også, som når Alf van der Hagen snakker med Dag Solstad, og når Maria Navarro Skaranger moderer samtalen mellom Ole Robert Sunde og Inger Bråtveit – som tar for seg temaet «Ordet etter krisen».

Det gis også rom for førstereisforfatterne på God natt, Oslo:

– Det har vært en spesiell vår, der debutantene kanskje ikke har fått skinne som de pleier. Det blir spennende å møte Sarah Smith Ogunbona, Ida Fjeldbraaten og Ingrid Tørresvold i samtale med Signaler-redaktør Eivind Hofstad Evjemo, sier Silje Lindberg.

Selv om God natt, Oslo stort sett skuer fremover, tillater festivalen seg tilbakeblikk i tre hyllestarrangementer – der festivalsjefene har tatt frem scenekunstnerne i seg under planleggingen.

Om bord på festivalbåten skal Gunvor Hofmo (1921–1995) minnes og hedres av skuespillerne Rebekka Nystabakk og John Emil Jørgensrud, som leser «Fra en annen virkelighet» mens Morten Myklebust spiller sin musikk.

– I gravølets navn serveres det snitter om bord, røper festivalsjefen.

Jens og Yahya

Og i badstuen blir det to sterke, svette møter: Først med ordene fra Jens Bjørneboes diktsamling «Våpenløs», spilt inn bare dager før hans død i 1976, mens Sunniva Krogseth illustrerer underveis.

Dagen etter med Yahya Hassan, den danske poetkometen som skrev i versaler. Han tok sitt eget liv 29. april i år. På festivalen vil han hylles av Hans Uhre, som tolker diktene hans – til trommelyd.

– Livet er ikke alltid komfortabelt. Dette blir et brøl – og en hyllest.

God natt, Oslo byr på mer disse to augustdagene. Som et 12 minutter langt bestillingsverk av Fredrik Høyer, fremført 12 ganger for i alt 12 publikummere – i bytte med en bok de må ta med seg. Valkyrien Allstars skal avslutte, slik Amalie Kasin Lerstang og Aiming For Enrike åpnet den.

Powered by Labrador CMS